Předmět: Proces péče v porodní asistenci

» Seznam fakult » FZV » POA
Název předmětu Proces péče v porodní asistenci
Kód předmětu POA/PAA02
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vysvětlení pojmu - holismus, potřeba člověka, členění lidských potřeb dle Maslowa. Dynamika lidských potřeb. Základní biologické a psychosociální potřeby člověka, metapotřeby. Ošetřovatelský proces, jeho fáze, dokumentace. Anamnéza v porodní asistenci, proces získávání dat. Stanovení diagnóz - diagnostický systém NANDA International. Stanovování vhodných verifikovaných a neverifikovaných cílů péče, plánování a kritéria hodnocení péče. Dokumentace v porodní asistencii. Modely péče vhodné pro realizaci ošetřovatelského procesu v porodní asistenci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický základ studijního programu porodní asistence. Systémově vymezuje porodní asistenci jako vědní disciplínu s vlastní filosofií, předmětem zkoumání, terminologií, metodologií. Seznamuje studenty se základním dělením potřeb člověka a učí metodiku procesu péče v porodní asistenci.
Student po absolvování disciplíny bude schopen: - dát do příčinného vztahu současné znaky a trendy zdraví s lidskými potřebami - identifikovat aktuálně i potenciálně nesaturované potřeby a problémy klientky - používat i vytvářet objektivizované metody sledování a dokumentování v porodní asistenci - popsat základní charakteristiky ošetřovatelského procesu a vysvětlit význam jednotlivých fází - určit, realizovat a odpovídat za specifické činnosti v porodní asistenci v rámci ošetřovatelského procesu - v praxi používat taxonomii aliance 3N -posoudit výhody ošetřovatelského procesu pro pacientku i pro porodní asistentku - vytvořit a realizovat dlouhodobý plán péče v porodní asistenci a vést denní záznamy péče v porodní asistenci - sledovat kvalitu individuální péče v porodní asistenci a nést za ni odpovědnost - vést dokumentaci v porodní asistenci s využitím KIS
Předpoklady
100% účast na výuce, orientace v problematice procesu v porodní asistenci.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Absolvování seminářů a cvičení, prokázání orientace v dané problematice.
Doporučená literatura
  • CENTER FOR NURSING Classification and clinical effectiveness University Iowa.
  • (2015). Ošetřovatelské diagnózy, definice a klasifikace.
  • Bulechek, G., Butcher, H., Mc Closkey-Dochterman, J. (2008). Nursing Intervention Classification (NIC). St. Louis: Mosby.
  • BURNS, Nancy, Susan K GROVE a Joanne McCloskey DOCHTERMAN. The practice of nursing research: conduct, critique.
  • DICENSO, A., CULLUM, N., CILISKA, D. Implementing evidence-based nursing: some misconceptions.
  • EDITORS, Joanne C, Susan K GROVE a Joanne McCloskey DOCHTERMAN. Nursing interventions classification (NIC): Iowa intervention project.
  • FEHRING, R. J. Validating diagnostic labels: Standardized methodology.
  • French, P. What is the evidence on evidence-based nursing?.
  • GREENHALGH, Trisha, Joanne McCloskey Dochterman EDITORS a Joanne McCloskey DOCHTERMAN. Jak pracovat s vědeckou publikací: základy medicíny založené na důkazu.
  • Helen C. Cox, Susan K GROVE a Joanne McCloskey DOCHTERMAN. Clinical applications of nursing diagnosis: adult, child, women's, psychiatric, gerontic and home health considerations.
  • JAROŠOVÁ, D., a kol. (2012). Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Johnson, M., Bulechek, G., Butcher, H. et al. (2006). NANDA, NOC and NIC Linkageas, Nursing diagnoses, Outcomes, Interventions.. St. Louis: Mosby, 2006.
  • Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., Swanson, E. (2008). Nursing Outcomes Classification (NOC). St. Louis: Mosby.
  • NANDA Internatiional. Ošetřovatelské diagnózy, definice a klasifikace. Grada.
  • Vörösová, G. et al. (2007). Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateľstve. Martin: Osveta.
  • Žiaková, K. a kol. (2003). Ošetrovateĺstvo - teória a vedecký výskum. Martin: Vydavateĺstvo Osvata.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr