Vyučující
|
-
Svancarová Kateřina, Mgr.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Koncepce oboru a organizace činností pracovišť intenzivní medicíny. Definice, vývoj, směr intenzivní medicíny. Odborné a personální předpoklady k činnostem na pracovištích intenzivní medicíny. Rozšířená podpora života. Postupy při rozšířené kardiopulmonální resuscitaci, využití specifických postupů s pomůckami a přístroji včetně defibrilace srdce elektrickým výbojem, možnou farmakoterapií včetně způsobů podání základních léků. Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacientky při rozšířené podpoře života. Využití trendů hojení ran vlhkou a podtlakovou metodou v rámci prevence nozokomiálních nákaz. Trauma, polytrauma. Akutní stavy v hematoonkologii, apod. Příčiny vzniku, klinický obraz, možnosti léčby, komplikace. Řízená hypotermie a její využití v intenzivní medicíně. Používání medicinálních plynů a využití hyperbarické komory. Problematika aplikace transfúzních přípravků a krevních derivátů. Ošetřování invazivních vstupů. Stavy vyžadující UPV. Invazivní a neinvazivní umělá plicní ventilace (indikace, ventilační režimy, ovlivnění respiračního systému UPV). Komplikace a nežádoucí účinky UPV. Problematika odvykání od ventilátoru. Extubace pacientky. Komplexní vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacientky na umělé plicní ventilaci (péče o endotracheální a tracheostomickou kanylu, toaleta dýchacích cest, způsoby odsávání a dechová rehabilitace, endobronchiální laváže). Komunikace s pacientkou na UPV. Hygienická péče o pacientku na UPV (péče o oči, uši, vlasy, dutinu ústní, nosní, kůži, nehty, genitálie a další oblasti). Péče o vyprazdňování. Péče o spánek a o duševní hygienu. Šokové stavy a akutní intoxikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 68 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientky vyžadující intenzivní monitorování stavu a péči.
Orientace v dané problematice a schopnost poskytnout vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči u pacientky vyžadující intenzivní monitorování stavu.
|
Předpoklady
|
Studenti pochopí problematiku poskytování vysoce specializované péče na jednotkách intenzivní péče.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Doporučená účast na přednáškách a seminářích. Zápočet: Úspěšné absolvování písemného testu. Zkouška: ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Adamus M. a kol. (2012). Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, nalos Daniel. (2016). Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing.
-
Dostál,P. (2014). Základy umělé plicní ventilace. Praha : Maxdorf.
-
Klimešová, L., Klimeš, J. (2011). Umělá plicní ventilace. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
-
Knor, J., Málek, J. (2016). Farmakoterapie urgentních stavů. Praha: Maxdorf.
-
Streitová,D. (2012). Základy UPV - ošetřovatelská problematika. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Šeblová, J., Knor, J. (2013). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.
-
Zoubková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v intenzivní péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
|