Vyučující
|
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
-
Hrabalová Martina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- anamnéza -definice, význam a obecné cíle monitorování. - základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody, analýza údajů o zdravotním stavu pacientky. - možnosti monitorování respiračního systému (monitorování dechové frekvence, pulzní oxymetrie, kapnometrie, vyšetření krevních plynů a acidobazické rovnováhy, monitorování v průběhu UPV, další možnosti monitoringu). - možnosti monitorování kardiovaskulárního systému (monitorování TK /tlak krevní/, P /pulz/, EKG /elektrokardiografické/ křivky, monitorování hemodynamických poměrů, prokrvení, možnosti monitorování cévního systému). - možnosti monitorování centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace), využití hodnotících metodik a škál. - speciální možnosti monitorovací techniky (abdominální tlak, gastrická tonometrie, TT/tělesná teplota/a další). - základní a komplementární vyšetření, odběr biologického materiálu. - indikace k vyšetření, druhy odebíraného biologického materiálu. - správný postup odběru a manipulace s odebraným biologickým materiálem. - fyziologické hodnoty jednotlivých vyšetření. - základy elektrokardiografického vyšetření (EKG) - analýza křivky, odraz jednotlivých poruch srdečního rytmu na EKG záznamu. - vyšetřovací metody (rozdělení) - vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytne studentům poznatky a praktické dovednosti z oblasti komplexního posouzení zdravotního stavu jedince prostřednictvím základních metod fyzikálního vyšetření, rozlišením subjektivní i objektivní symptomatologie, interpretací výsledků laboratorní diagnostiky a základních vyšetřovacích postupů.
Předmět poskytne studentům poznatky a praktické dovednosti z oblasti komplexního posouzení zdravitního stavu jedince prostřednictvím základních metod fyzikálního vyšetření, rozlišením objektivní i subjektivní symptomatologie, interpretací výsledků laboratorní diagnostiky a základních vyšetřovacích postupů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
100% účast na výuce. Prokázání orientace v dané oblasti při dílčím i závěrečném hodnocení. Demonstrace výkonu v praktických učebnách.
|
Doporučená literatura
|
-
Binder Tomáš. (2015). Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka. Ústí nad Labem.
-
Bulíková, T. (2015). EKG pro záchranáře nekardiology. Praha:Grada.
-
Classen, M. (2011). Diferenciální diagnóza ve schématech. Praha: Grada.
-
Čepický, P. (2018). Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada.
-
Herle, P. (2016). Diferenciální diagnostika v gynekologii. Praha.
-
Holubec, L. Klinická propedeutika v klinických a interních oborech.
-
John R. Hampton. (2013). EKG stručně, jasně, přehledně. Grada.
-
Kopecký, M., Krejčovský, L., & Švarc, M. (2013). Antropometrický instrumentář a metodika měření antropometrických parametrů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
-
Pilka, R., Procházka, M. (2021). Gynekologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc.
-
Raftery, A. T., Lim, E. K. S. (2010). Diferenciální diagnóza do kapsy.
-
Roztočil, A. (2011). Moderní gynekologie. Praha: Grada.
-
Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Grada.
-
Roztočil, A. Vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví.
-
THOMAS, J., ed., MONAGHAN, T., ed. (2018). Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. Praha: Grada.
|