Lecturer(s)
|
-
Šaňáková Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Bermellová Jana, Mgr.
|
Course content
|
The course presents the students with the history and current trends in institutional care for people with a physical, sensory or mental impairment. It gives information on division, terminological definitions, range of compensational tool used, including practical training, nursing interventions and communication modes in people with a physical impairment / people with sensory impairment.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
|
Learning outcomes
|
The course aims at acquiring knowledge of specific needs and nursing interventions necessary for nursing people with physical, sensory or mental impairment in hospitals, residential facilities and a whole range of supportive healthcare and social services.
Student: - know the basic criteria of contemporary nursing care for people with a disability - can identify risk factors during hospitalisation and a stay in a residential facility regarding social exclusion, respecting autonomy and dignity of a person with a disability - is able to prepare a nursing plan for a specific group of population with emphasis on removing risk factors and securing a full use of the nursing care provided - can handle specific practical skills connected with providing nursing care for a person with a disability
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Dialog, Seminar Work
Seminar paper.
|
Recommended literature
|
-
Buřvalová, D. (2007). Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
-
Faltýnková, Z. a kol. (2004). Cesta k nezávislosti po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků.
-
Havlín, R. (2007). Sluchadlová propedeutika. Brno: NCONZO.
-
Hlaváčová, J. a kol. (2003). Hluchoslepí mezi námi. Praha: LORM.
-
Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP - Společnost pro změnu.
-
Kacanů, E. (2001). Jsme invalidé. Praha: Mutabene.
-
Kalvach, Z. (2004). Respektování lidské důstojnosti. Praha: Cesta domů.
-
Kašpar, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
-
Klusoňová, E. (2005). Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: NCONZO.
-
Krhut, J. (2006). Doporučené postupy pro urologickou péči o pacienty po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků s podporou MZ CR.
-
Kříž, J. (2005). Doporučené postupy pro řešení autonomní dysreflexie u pacientů po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků s podporou MZ CR.
-
Kulakovská, M. (2006). Doporučené postupy pro péči o trávicí ústrojí u pacientů po poškození míchy. Praha: Svaz paraplegiků s podporou MZ CR.
-
Kurková, P. a kol. (2010). Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme II. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kurková, P. a kol. (2008). Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Matoušek O. (1999). Ústavní péče. Praha - Sociologické nakladatelství.
-
Matysková, K. (2009). Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik.
-
Pertner, M. (2009). Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha:Portál.
-
Schindlerová, O. a kol. (2007). Kapitoly ze sebeobsluhy nevidomých a slabozrakých.. Praha : Tyfloservis.
-
Štěrbová, D. (2006). Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Švarcová, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
-
Wendsche, P. a kol. (2009). Poranění míchy: ucelená ošetřovatelsko-rehabilitační péče. Brno: NCONZO.
|