Vyučující
|
-
Bartoníčková Daniela, Mgr.
-
Pěrůžková Radana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah výuky je 86 vyučovacích hodin, z toho 46 kontaktních hodin a 40 nekontaktních hodin. Vymezení hlavních témat předmětu: - péče o bezpečné prostředí pacienta; vybavení a uspořádání standardní ošetřovací jednotky, akutního příjmu, anesteziologicko-resuscitačního oddělení, jednotky intenzivní péče; organizace práce, personální obsazení, léčebný režim - práce s informacemi o nemocném; předávání informací o nemocných, vizita, zdravotnická dokumentace - ošetřovatelský proces při zajištění výživy a hydratace - ošetřovatelský proces při zajištění hygieny - ošetřovatelský proces při prevenci a léčbě proleženin a opruzenin - ošetřovatelský proces při sledování fyziologických funkcí, včetně základů monitorace v intenzivní péči - ošetřovatelský proces při zajištění vyprazdňování moče a stolice - ošetřovatelský proces při zajištění tělesné a duševní pohody (bolest, spánek a odpočinek) - ošetřovatelský proces při zajištění tělesné a duševní aktivity, při manipulaci s pacientem - obvazový materiál, obvazy a obvazová technika - ošetřovatelský proces u pacienta v perioperačním období, chirurgické ošetřovatelské postupy - ošetřovatelský proces u pacienta při příjmu, překladu, propuštění - ošetřovatelský proces u pacienta se stomií - ošetřovatelský proces o umírajícího pacienta Hodinová dotace/kontaktní hodiny: 18 hodin semináčů, 28 hodin cvičení. Hodinová dotace/nekontaktní hodiny: 40 NKH
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelské postupy jsou teoreticko-praktickým předmětem s převahou praktických činností. Cílem je poskytnout vědomosti a praktické dovednosti potřebné k realizaci ošetřovatelských činností u dětských a dospělých pacientů ve standardní a přednemocniční neodkladné péči. Ošetřovatelské činnosti jsou realizovány metodou ošetřovatelského procesu. Vycházejí z holistického a individuálního přístupu k pacientovi, respektují jeho práva.
Studenti budou umět provádět postupy ošetřovatelských intervencí s individuální a situační variabilitou, odpovídající nejnovějším trendům. Studenti budou umět pečovat o bezpečné prostředí a pomůcky, které jsou pro výkon ošetřovatelské činnsoti žádoucí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, účast na praktických cvičeních 90 %. Písemné ověření znalostí formou testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, nalos Daniel. (2016). Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing.
-
Pokorná, A., Komínková, A., Sikorová, N. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno.
-
Veverková, E. a kol. (2019). Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II. Praha: Grada.
-
Veverková, E. a kol. (2019). Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada.
-
Vytejčková, R. et al. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III.. Praha.
-
Vytejčková, R. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada.
-
Vytejčková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada.
|