Vyučující
|
-
Mandysová Petra, doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 35 hodin, z toho je 20 hodin kontaktních a 15 hodin nekontaktních. Výzkum v radiologii, úloha, charakteristika a význam výzkumu, jeho druhy. Výzkumný proces a jeho fáze. Literární rešerše, rešeršní strategie vyhledání relevantních zdrojů a práce s nimi. Platné ČSN ISO. Citát a parafráze, odkazy v textu. Citace bibliografických zdrojů. Téma práce - formulace výzkumných otázek či problémů, cílů práce, případně hypotéz a zvolených metod (technik výzkumu) v pracovním textu abstraktu anotace DP. Zadání diplomové práce, postup při změně zadání. Struktura práce, požadavky vnitřních norem a předpisů FZV a UP Typy kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Výzkumný projekt kvantitativního a kvalitativního charakteru se zaměřením na magisterskou práci. Formulace problémů a cílů v kvantitativním a kvalitativním výzkumu. Hypotéza v kvantitativním výzkumu. Výběr vzorku, techniky sběru a zpracování dat v kvantitativním a kvalitativním výzkumu. Objektivita, validita, a reliabilita výzkumu, faktory výběru výzkumných nástrojů. Etické principy ve výzkumné práci v radiologii Metody překladu výzkumných nástrojů. Grantové agentury pro podporu výzkumu. Praxe založená na důkazech
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s výzkumným procesem v radiologii, jeho charakteristikami a druhy. Při popisu jednotlivých fází a kroků výzkumného projektu postupuje od koncepční fáze, přes fázi návrhu a plánování, empirickou a analytickou k diseminační fázi. Naznačuje etické dimenze a diskutuje etické problémy výzkumu. Cílem je seznámit studenta s výzkumem v radiologii - úlohou, charakteristikou a významem výzkumu, jeho druhy, rolí radiologického asistenta, s grantovými agenturami, s etickými principy ve výzkumné práci se zaměřením na radiologii. Součástí je popis metod překladu zahraničních nástrojů pro výzkum a následnou praxi a popis principů praxe založené na důkazech. Předmět dále objasňuje principy vyhledávání a posouzení relevantních literárních zdrojů, informuje o formálních požadavcích na diplomové práce. Předkládá doporučení k práci s textem formou parafrází s odkazy, zpracování bibliografických zdrojů. Informuje o tvorbě a předložení Zadání DP, připraví studenty na tvorbu anotace s abstraktem DP a informuje o způsobu odevzdání DP a její obhajobě.
Student/ka bude: - znát jednotlivé fáze výzkumného projektu - schopen zpracovat návrh výzkumného projektu - chápat etické problémy výzkumu v zdravotnictví - schopen prezentovat výsledky výzkumných zjištění - schopen aplikovat kroky výzkumného projektu při zpracování tématu diplomové práce - schopen popsat metody překladu zahraničních nástrojů - schopen vyjmenovat grantové agentury pro podporu výzkumu - schopen popsat aspekty praxe založené na důkazech
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast při výuce, vypracování úkolu samostudia, písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Barker, J. H. (2010). Evidence-based practice for nurses. London: Sage.
-
Bártlová, S., Sadílek, P., Tóthová, V. (2005). Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO.
-
Kutnohorská, J. (2009). Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada.
-
POSPÍŠILOVÁ, Alena a Petra JUŘENÍKOVÁ. (2014). Sborník vědeckých abstrakt: mezinárodní sympozium Věda a výzkum v ošetřovatelství : 26. září 2014, Brno, Hotel Continental. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
-
Tappen, R. M. (2011). Advanced nursing research: from theory to practice. Sudbury, Mass: Jones & Bartlett Learning.
|