Vyučující
|
-
Cwiertka Karel, MUDr. Ph.D.
-
Chalánková Tereza, Mgr.
-
Kummerová Adéla, Mgr.
-
Štureková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Klinická klasifikace zhoubných nádorů, etiologie a prevence nádorového bujení Patologie nádorů, obecná symptomatologie, diagnostika nádorů Terapie zhoubných nádorů a její nežádoucí účinky Specifika ošetřovatelské péče u pacienta s mukositidou, péče o integritu kůže. Specifika ošetřovatelské péče u pacienta s onkologickým onemocněním tlustého střeva a konečníku, včetně specifik stomií Specifika ošetřovatelské péče u pacienta s nádorovou bolestí Specifika ošetřovatelské péče u pacienta v terminálním stádiu a hospicová péče Sterilní boxy - bariérová péče
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Charakterizuje klinické stavy v onkologii z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onkologickými chorobami. Seznamuje studenta s etiologií, symptomatologií, diagnostikou a léčebnými možnostmi, komplikacemi, prevencí a screeningovými programy u pacientů s vybraným onkologickým onemocněním. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u onkologicky nemocných, zejména v posouzení potřeb pacienta, stanovení priorit v oblasti potřeb, popisu ošetřovatelských problémů, plánování ošetřovatelské péče včetně edukace u pacienta s onkologickým onemocněním. Soustřeďuje pozornost na roli všeobecné sestry při monitorování bolesti, zvládání bolesti, včetně edukace pacienta v léčbě bolesti. Cvičení jsou vedeny vyučující metódou "Problem based learning" (PBL).
Předmět seznamuje studenta s etiologií, symptomatologií, diagnostikou a léčebnými možnostmi, komplikacemi, prevencí a screeningovými programy u pacientů s vybraným onkologickým onemocněním. Poskytuje přehled specifik ošetřovatelské péče u onkologicky nemocných, zejména v posouzení potřeb pacienta, stanovení priorit v oblasti potřeb, popisu ošetřovatelských problémů, plánování ošetřovatelské péče včetně edukace u pacienta s onkologickým onemocněním.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/VOP26
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích a cvičeních (80 %). Absolvování ústní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bužgová, R. (2015). Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života.. Praha: Grada.
-
HOLLAND, K., HOWARD, P., WHITTAKER, B. (2012). Placement Learning in Cancer & Palliative Care Nursing.
-
Klener, P. (2002). Klinická onkologie. Praha: Galén.
-
ONS, EILERS, J., LANGHORNE, M., FINK., R. (2015). Study Guide for the Core Curriculum for Oncology Nursing. Philadelphia: Saunders.
-
Vokurka, S. (2008). Základní hemato-onkologická onemocnění a jejich charakteristiky. Praha: Galén.
-
Vorlíček, J., Abrahámová, J., Vorlíčková, H. (2006). Klinická onkologie pro sestry. Praha: Grada Publishing.
|