Vyučující
|
-
Mazalová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Konečná Jana, Mgr. Ph.D.
-
Dobešová Veronika, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 56 hodin, z toho je 28 hodin kontaktních a 28 hodin nekontaktních. Vymezení hlavních témat předmětu: - ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské péče - charakteristika posouzení stavu potřeb pacienta - diagnostický proces v ošetřovatelské péči - dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacientů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje celkem 56 hodin, z toho je 28 kontaktních a 28 nekontaktních. Předmět navazuje na ošetřovatelskou teorii a předpokládá aplikaci znalostí do ošetřovatelské praxe. Obsahem je ošetřovatelský proces jako metoda poskytování ošetřovatelské péče, charakteristika jeho jednotlivých fází: posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacienta-jedince, rodiny a komunity, plánování a realizace péče ošetřovatelského týmu a evaluace efektu této péče. Zaměřuje se na klasifikace lidských potřeb podle různých oborů autorů a modelů, u zdravých a nemocných osob, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Studijní disciplína analyzuje všechny fáze ošetřovatelského procesu, vysvětluje myšlenkové postupy při realizaci těchto fází v klinických podmínkách ošetřovatelské péče, vede studenty ke klinickému úsudku a diagnostické rozvaze a aplikuje standardní ošetřovatelskou terminologii při dokumentování těchto kroků ošetřovatelského procesu.
Student je schopen -popsat všechny fáze ošetřovatelského procesu -dokumentovat všechny fáze ošetřovatelského procesu s využitím standardizované terminologie -posoudit a diagnostikovat stav potřeb pacienta -naplánovat a realizovat odpovídající ošetřovatelské intervence -vyhodnotiti efekt ošetřovatelských intervencí
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování a obhájení seminární práce týkající se dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacienta v rámci ošetřovatelského procesu.
|
Doporučená literatura
|
-
(2018). Nursing diagnoses : definitions and classification 2018-2020.
-
ACKLEY, Betty J. - LADWIG, Gail B. (2020). Nursing diagnosis handbook: an evidence-based guide to planning care. St. Louis, Mo.: Mosby-Elsevier.
-
Berman, A., Snyder, S., Kozier, B., & Erb, G. L. (2014). Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. Harlow: Pearson.
-
HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
-
Howard K. Butcher, Gloria M. Bulechek, Joanne M. Dochterman, Cheryl M. Wagner. (2018). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Missouri: Elsevier.
-
Johnson, M. et al. (2012). NOC and NIC Linkages to NANDA - I and Clinical Conditions. Maryland: Elsevier Mosby.
-
Mazalová, L. (2016). Výzkum v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis, Mo: Elsevier.
-
Vörösová, G., Solgajová, A., Archalousová, A. (2015). Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada.
|