Vyučující
|
-
Mazalová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Přikrylová Aneta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- zdravotní gramotnost, pojem, význam, vztah k péči o zdraví - zdravotní gramotnost člověka dle jednotlivých oblastí: oblast podpory zdraví, kompetence životního stylu a péče o prostředí, oblast prevence nemocí, kompetence prevence nemocí, neinfekčních chorob a úrazů a postoje ke zdravotní péči založené na důkazech (Evidence Based Healthcare), oblast zdravotní péče, kompetence ošetřovatelské péče a neodkladné první pomoci - intervenční a edukační strategie: metoda krátkých intervencí rizikového chování - východiska, postupy, praktické nácviky - modifikace intervenční a edukační strategií podle věku a sociální situace pacienta, obtížný a nespolupracující pacient, minimální intervence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-prakticky celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování. Celkový rozsah výuky předmětu je 28 hodin, z toho je 14 hodin kontaktních a 14 nekontaktních.
Předmět je koncipován jako teoreticko-prakticky celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Zpracování intervenční a edukační strategie ve vybrané oblasti zdravotní gramotnosti pro konkrétního pacienta.
|
Doporučená literatura
|
-
(2014). Akční plán rozvoje zdravotní gramotnosti (AP č. 12). In: Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Pracovní skupina č. 12.. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
-
(2005). Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
-
(2014). Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
-
AISIS o.s. Zdravá abeceda.
-
BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. (2008). Ošetřovatelská diagnostika a praxe založená na důkazech II.. Ostravská Univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta.
-
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita.
-
JANOVSKÁ, K., JAKUBALOVÁ, S., KŘISTEK, N., MIKŠOVÁ, Z., NOVÁKOVÁ, Š. (2016). Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, z.s.
-
Komárek, L., Provazník, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha, 3 LF UK v Praze, Narodní síť podpory zdraví.
-
NEŠPOR, K. (2000). Návykové chování a závislost. Praha : Portál.
|