Předmět: Základy pedagogiky a edukační činnosti

» Seznam fakult » FZV » OSE
Název předmětu Základy pedagogiky a edukační činnosti
Kód předmětu OSE/VOK38
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
  • Přikrylová Aneta, Mgr.
Obsah předmětu
Hlavní témata: Posouzení edukanta Vyhodnocení edukačních potřeb Edukační proces - jeho fáze, etapy Formulace cílů edukace Didaktické zásady edukace Edukační metody a formy Evaluace a sebereflexe v edukaci Tvorba scénáře edukačního projektu Vlastní edukační projekt a jeho prezentace Celkový rozsah předmětu je 51 hodin, z toho je 17 hodin kontaktních a 34 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a obsahem edukační role všeobecné sestry. Představit podmínky, procesy, formy a metody edukace. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktickém procvičení naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace. Po vytvoření edukační opory budou studenti realizovat edukační lekci u lůžka nemocného ve zdravotnickém zařízení.
Student je schopen aplikovat získané znalosti didaktických metod v konkrétním zdravotnickém kontextu pro cílovou skupinu pacientů. Student je schopen vytvořit edukační projekt.
Předpoklady
nespecifikováno
HUM/VOK05

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Povinná účast na výuce a seminářích. Zpracování, prezentace a obhájení edukačního projektu pro vybranou cílovou skupinu.
Doporučená literatura
  • Paidagogos.
  • Pedagogická orientace. Vědecký časopis české pedagogické společnosti.
  • Pedagogika. Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově.
  • Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi.
  • Blažková, V. (2014). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Černý, M. Distanční vzdělávání pro učitele.
  • Dvořáček, J. (2014). Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
  • Veteška, J. (2014). Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní