Vyučující
|
-
Sánchez López Felipe, PhDr. MBA
-
Šaňáková Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 37 hod, z toho je 13 kontaktních (1 přednášky, 4 seminářů, 8 cvičení) 24 nekontaktních hodin. Hlavní témata: - zdravotní péče zaměřená na prevenci - historický přehled -programy Zdraví pro všechny do 21. století (WHO, národní varianty), Zdraví 2030 -ošetřovatelství v primárním sektoru -domácí péče - historie, formy domácí péče, spektrum poskytovaných služeb -agentury domácí péče - posouzení klienta, hodnotící nástroje, dokumentace -ošetřovatelský proces v podmínkách komunity, péče o seniory -komunitní ošetřovatelská péče o duševní zdraví -komunitní ošetřovatelská péče o osoby ohrožené sociální exkluzí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství a úzce souvisí s předmětem Praktická výuka 6. Studenti se seznámí s ošetřovatelskou péčí v prostředí komunity a v domácím prostředí. Charakterizuje komunitní péči a její význam ve vztahu k podpoře zdraví komunity, rodiny a jedince v souvislosti s mezinárodními a národními programy pro zdraví. Zaměřuje se na domácí péči poskytovanou různým pacientům v jejich přirozeném prostředí.
Po absolvování předmětu bude student znát: spektrum zdravotních služeb poskytovaných v primárního sektoru a organizaci ošetřovatelské péče v rámci agentur domácí péče v komunitě; dokáže identifikovat specifické faktory společenských změn ovlivňující poskytování primární zdravotnické péče; bude schopen informovat klietny i veřejnost o institucích a programech, které se zabývají podporou zdraví, výchovou ke zdraví v konkrétní komunitě, regionu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/VOK08 a zároveň OSE/VOK10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Hospitace, Seminární práce
Aktivní účast ve cvičeních, ústní ověření znalostí problematiky komunitní péče.
|
Doporučená literatura
|
-
Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. MZČR.
-
Bártlová, S. (2009). Komunitní ošetřovatelství pro sestry: učební text pro sestry v komunitní péči. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
-
BINKOWSKA-BURY, M. et al. Nurse prescribing in Poland: Opinions expressed by primary care doctors, nurses, and patients.
-
CLARES, JW. et al. Subset of nursing diagnoses for the elderly in Primary Health Care.
-
HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
-
HERDMAN, T. Heather, Shigemi KAMITSURU a Camila TAKÁO LOPES. (2021). NANDA International, Inc. nursing diagnoses: definitions and classification : 2020-2023.
-
Jarošová, D. (2007). Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing.
-
Kalvach, Z., Čeledová, L., Holmerová, I. (2011). Křehký pacient a primární péče.. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
Kožuchová M. (2014). Domáca ošetrovateľská starostlivosť. 1.
-
Kutnohorská, J. (2010). Historie ošetřovatelství. Praha:Grada Publishing.
-
Pilát M. (2015). Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál.
-
Seifert B. (2004). Primární péče, praktické lékařství. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová. (2018). Bezdomovectví ve středním věku. Praha: UK.
-
Vágnerová, M., Csémy, L, Marek, J. (2013). Bezdomovectví jako alternativní existence mladých lidí. Praha: UK.
|