Vyučující
|
-
Bartoníčková Daniela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Bezpečnost poskytované péče; Resortní bezpečnostní cíle (RBC) - Kultura bezpečí pacientů, Spravedlivá kultura - Problematika nežádoucích událostí; Lidské a systémové faktory - Sociokulturní aspekty bezpečnosti: - Oblast komunikace; týmové spolupráce; spolupráce s managementem; - Oblast péče zaměřené na pacienta; - Oblast informovanosti o technologiích; praxe založené na důkazech (Evidence Based Practice - EBP) - Intervenční a edukační strategie: Millerův trojúhelník, problem based learning (PBL) - analýza, východiska, postupy / workshopy týkající se bezpečné péče - Modifikace intervenčních a edukačních strategií dle obtížnosti řešení jednotlivých situací, odlišnosti typů pracovišť; minimální intervence stanovené na podkladě vnímaných znalostí, dovedností a postojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-prakticky celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se bezpečnosti pacientů při poskytování ošetřovatelské péče. Studentům jsou prostřednictvím něj poskytovány ucelené informace o bezpečné ošetřovatelské péči, a to zejména s ohledem na její sociokulturní aspekty. Hlavní náplní předmětu, s ohledem na efektivní edukační a intervenční strategii, je zisk poznatků o kultuře bezpečí pacientů a problematice nežádoucích událostí, včetně faktorů, které je ovlivňují. Osvojení nezbytných kompetencí pro řešení jednotlivých situací v souvislosti s poskytováním bezpečné ošetřovatelské péče je intervenováno ve spojitosti s vnímanými znalostmi, dovednostmi a postoji studentů, ale i na podkladě jednotlivých typů pracovišť a náročnosti vybraných výkonů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Dotazník, Rozbor portfolia studenta
Analýza bezpečných a nebezpečných postupů při poskytování ošetřovatelské péče.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoníčková, D., Kalánková, D., Lazarová, B., Bartošová, P. a K. Žiaková. (2022). Přehled nástrojů k hodnocení kultury bezpečí pacientů v primární péči.. Praktický lékař 102(1).
-
Bartoníčková, D., Kalánková, D., Mikšová, Z., Kurucová, R., Tomová, Š. a K. Žiaková. (2019). The Psychometric Properties of "Hospital Survey on Patient Safety Culture" in a Czech Environment.. Central European Journal of Nursing and Midwifery 10(3).
-
Bartoníčková, D., Kalánková, D., Mikšová, Z., Žiaková, L. a L. Mazalová. (2019). Patient Safety Culture from a Nursing Point of View in a Broader Context.. Kontakt 21(2).
-
Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. (2001). Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century.. Washington: National Academies Press.
-
Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. (2000). To Err is Human: Building a Safer Health System.. Washington: National Academies Press.
-
Institute of Medicine (US) Committee on the Health Professions Education Summit. (2003). Health Professions Education: A Bridge to Quality.. Washington: National Academies Press.
|