Vyučující
|
-
Bartoníčková Daniela, Mgr.
-
Hegerová Adéla, Mgr.
-
Přikrylová Aneta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah hodin předmětu je 81 hodin (z toho je 60 hodin kontaktních a 21 hodin nekontaktních). Péče o lůžko pacienta, bezpečná manipulace s pacientem (částečně pohyblivým, imobilním). Hygienická péče o nemocné. Antisepse a asepse v klinické praxi, bariérová ošetřovatelská péče. Manipulace se sterilním materiálem, příprava sterilního stolku. Základy převazů a péče o rány. Punkce. Sledování fyziologických funkcí. Ošetřovatelská péče o pacienta před, v průběhu a po invazivním výkonu. Výživa nemocného - základy dietoterapie, enterální výživa. Sondování GIT. Péče o vyprazdňování močového měchýře - katetrizace močového měchýře ženy a muže. Klyzma. Základy farmakoterapie, manipulace s léčivy, aplikace farmak enterálně. Oxygenoterapie. Aplikace injekcí s.c., i.m , ředění léčiv a roztoků. I.v. přístupy, aplikace i.v. injekcí. Příprava a aplikace infúzí. Příprava a asistence při aplikaci transfúzí. Odběry biologického materiálu - zásady, bezpečnost. Odběr kapilární a venózní krve. Orientační vyšetření moče. Hodinová dotace/kontaktní hodiny: 15 hod. seminářů, 45 hod. cvičení Hodinová dotace/nekontaktní hodiny: 21 hodin NKH
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. V teoretické rovině seznamuje studenty s obecnými kapitolami oboru ošetřovatelství, jimiž jsou například ošetřovatelský proces, edukace, management kvality v ošetřovatelství apod. V praktické rovině učí studenta ošetřovatelským činnostem, jimiž jsou například aplikace léků, injekcí a infuzí, péče o hydrataci, vyprazdňování, výživu pacientů, ošetřování ran, sondování gastrointestinálního traktu. Studenti získají znalosti a dovednosti, důležité pro zajištění péče o pacienty na radiologických pracovištích. Cílem je připravit studenta na dvoutýdenní ošetřovatelskou praxi na standardním oddělení chirurgického nebo interního typu. Požadavky na studenta: - aktivní účast ve výuce - demonstrace teoreticko - praktického postupu Doporučená literatura: Portál UPOL - Prohlížení
Student po absolvování předmětu bude: znát základy ošetřovatelský proces; znát principy bezpečné a kvalitní ošetřovatelské péče; umět vybrané ošetřovatelské postupy; připraven na komunikaci s pacientem, s ošetřujícím personálem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce, ověřování teoretických znalostí, demonstrace teoreticko - praktického postupu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bužgová, R. (2013). Etika ve zdravotnictví. Ostrava.
-
Kachlová, M., Plevová, I. (2022). Postupy v ošetřovatelské péči 2. Praha: Grada Publishing.
-
Ondriová,I. (2021). Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Plevová, I. a kol. (2019). Ošetřovatelství II.. Praha: Grada Publishing.
-
Plevová, I. a kol. (2018). Ošetřovatelství I.. Praha: Grada Publishing.
-
Plevová, I., Kachlová, M. (2022). Postupy v ošetřovatelské péči 1. Praha: Grada Publishing.
-
Vytejčková, R. et al. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část. Praha: Grada Publishing.
-
Vytejčková, R. et al. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada Publishing.
-
Vytejčková, R. et al. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část. Praha: Grada Publishing.
|