Vyučující
|
-
Štureková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Hupková Iva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Ošetřovatelství jako obor a jeho kompetence, ošetřovatelský proces. Management kvality a rizik, řízení přímé oš. péče, její hodnocení a dokumentace, etika ošetřovatelské práce, edukace v práci zdravotnického pracovníka. Ochrana a bezpečnost při práci, antisepse a asepse v klinické praxi, manipulace se sterilními pomůckami a materiálem, základy převazů a obvazové techniky, bezpečná manipulace s pacientem (částečně pohyblivým, imobilním), sledování fyziologických funkcí, klyzma, antisepse a sepse v ošetřovatelské péči, bariérová ošetřovatelská péče, výživa nemocného, katetrizace močového měchýře, punkce, sondování zažívacího traktu, první pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Zahrnuje kapitoly z obecných kapitol oboru ošetřovatelství (ošetřovatelský proces, zdravotnickou edukaci, management kvality v ošetřovatelství, zdravotnická dokumentace apod.) a v praktické rovině učí studenta ošetřovatelským aktivitám a činnostem (aplikace léků, injekcí, infůzí, péči o hydrataci, o vyprazdňování, stravování nemocných, převazy ran, sondování GIT apod.), které jsou důležité pro zajištění péče o pacienty na radiologických pracovištích. Cílem je připravit studenta na třítýdenní ošetřovatelskou praxi na standardních odděleních nemocnice - na interně/chirurgii. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Student po absolvování předmětu bude: znát základy ošetřovatelský proces; znát principy bezpečné a kvalitní ošetřovatelské péče; umět vybrané ošetřovatelské postupy; připraven na komunikaci s pacientem, s ošetřujícím personálem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce seminárů, absolování cvičení (splnění 80%) a ověření teoretických znalostí. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/fzv).
|
Doporučená literatura
|
-
Brázdil, M. (2011). Urgentní medicína:záchrana lidského života, resuscitace. Olomouc.
-
Bužgová, R. (2013). Etika ve zdravotnictví. Ostrava.
-
Klementa, B.; Klementová, O.; Marcián, P. (2014). Resuscitace. EPAVA Olomouc, a.s.
-
Kršková, A. a kol. (2001). Ošetrovateĺské techniky. Martin: Osveta.
-
Mikšová, Z. a kol. (2002). Kapitoly ošetřovatelské péče I., II.. Valašské Meziříčí: Nalios.
-
Nejedlá, M. (2005). Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada.
-
Plevová, I. a kol. (2011). Ošetřovatelství I.. Praha: Grada Publishing.
-
Pokorný, J. (2003). Lékařská první pomoc. Praha: Galén.
-
Vytejčková, R. et al. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III.. Praha.
-
Vytejčková, R. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada.
-
Vytejčková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada.
|