Vyučující
|
-
Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studijní disciplína učí studenty porozumět konceptu Bazální stimulace, jeho historickému vývoji, východiskům, členění konceptu a uplatnění jednotlivých forem bazální stimulace v praxi a jejich začlenění do ošetřovatelského procesu. Pochopení toho, že cílená a systematická stimulace pacienta (dle biografické anamnézy) s poruchou vědomí a vnímání vede k podpoře jeho tělesné a psychické integrity. Nácvik jednotlivých technik bazální stimulace, jejich možností přizpůsobení stavu a potřebám klienta. Pochopení, že se jedná o proces vzájemné intenzivní interakce s pacientem (i v bezvědomí), který je rovnocenným partnerem a on rozhoduje o přijetí nebo odmítnutí prováděné stimulace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studijní disciplína učí studenty porozumět konceptu Bazální stimulace, jeho historickému vývoji, východiskům, členění konceptu a uplatnění jednotlivých forem bazální stimulace v praxi a jejich začlenění do ošetřovatelského procesu. Pochopení toho, že cílená a systematická stimulace pacienta (dle biografické anamnézy) s poruchou vědomí a vnímání vede k podpoře jeho tělesné a psychické integrity. Nácvik jednotlivých technik bazální stimulace, jejich možností přizpůsobení stavu a potřebám klienta. Pochopení, že se jedná o proces vzájemné intenzivní interakce s pacientem (i v bezvědomí), který je rovnocenným partnerem a on rozhoduje o přijetí nebo odmítnutí prováděné stimulace.
Student bude znát koncept Bazální stimulace a jeho přínos ošetřovatelské praxi. Student bude umět pracovat s biografickou anamnézou a účelně integrovat prvky bazální stimulace do plánu péče dle stavu pacienta. Student bude umět provádět základní techniky bazální stimulace, bude umět identifikovat reakce pacienta na prováděnou stimulaci a bude na ně umět adekvátně reagovat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Absolvování praktických cvičení a seminářů, 90 % účast, získání dovednosti provádět techniky bazální stimulace. Zápočet.
|
Doporučená literatura
|
-
Časopis Sestra, Komfort, Florence (články s danou problematikou).
-
Bienstein, C., & Fröhlich, A. (2008). Basale stimulation in der Pflege: die Grundlagen. Seelze-Velber: Kallmeyer.
-
Friedlová, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing.
-
Hansen, J. T., Netter, F. H., Machado, C. A. G., Craig, J. A., & Perkins, J. A. (2010). Netter's clinical anatomy. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier.
-
Martin Procházka, Radovan Pilka. (2018). Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc.
-
Niehoff, D., & Greving, H. (2011). Basale Stimulation und Kommunikation: Methoden in Heilpädagogik und Heilerziehungspflege. Köln: Bildungsverlag EINS.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.
|