Předmět: Bazální stimulace

» Seznam fakult » FZV » OSE
Název předmětu Bazální stimulace
Kód předmětu OSE/PAA41
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní disciplína učí studenty porozumět konceptu Bazální stimulace, jeho historickému vývoji, východiskům, členění konceptu a uplatnění jednotlivých forem bazální stimulace v praxi a jejich začlenění do ošetřovatelského procesu. Pochopení toho, že cílená a systematická stimulace pacienta (dle biografické anamnézy) s poruchou vědomí a vnímání vede k podpoře jeho tělesné a psychické integrity. Nácvik jednotlivých technik bazální stimulace, jejich možností přizpůsobení stavu a potřebám klienta. Pochopení, že se jedná o proces vzájemné intenzivní interakce s pacientem (i v bezvědomí), který je rovnocenným partnerem a on rozhoduje o přijetí nebo odmítnutí prováděné stimulace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studijní disciplína učí studenty porozumět konceptu Bazální stimulace, jeho historickému vývoji, východiskům, členění konceptu a uplatnění jednotlivých forem bazální stimulace v praxi a jejich začlenění do ošetřovatelského procesu. Pochopení toho, že cílená a systematická stimulace pacienta (dle biografické anamnézy) s poruchou vědomí a vnímání vede k podpoře jeho tělesné a psychické integrity. Nácvik jednotlivých technik bazální stimulace, jejich možností přizpůsobení stavu a potřebám klienta. Pochopení, že se jedná o proces vzájemné intenzivní interakce s pacientem (i v bezvědomí), který je rovnocenným partnerem a on rozhoduje o přijetí nebo odmítnutí prováděné stimulace.
Student bude znát koncept Bazální stimulace a jeho přínos ošetřovatelské praxi. Student bude umět pracovat s biografickou anamnézou a účelně integrovat prvky bazální stimulace do plánu péče dle stavu pacienta. Student bude umět provádět základní techniky bazální stimulace, bude umět identifikovat reakce pacienta na prováděnou stimulaci a bude na ně umět adekvátně reagovat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Absolvování praktických cvičení a seminářů, získání dovednosti provádět techniky bazální stimulace. Zápočet.
Doporučená literatura
  • Časopis Sestra, Komfort, Florence (články s danou problematikou).
  • Bienstein, C., & Fröhlich, A. (2008). Basale stimulation in der Pflege: die Grundlagen. Seelze-Velber: Kallmeyer.
  • Friedlová, K. (2015). Bazální stimulace? pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
  • Friedlová, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing.
  • Hansen, J. T., Netter, F. H., Machado, C. A. G., Craig, J. A., & Perkins, J. A. (2010). Netter's clinical anatomy. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier.
  • Martin Procházka, Radovan Pilka. (2018). Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc.
  • Niehoff, D., & Greving, H. (2011). Basale Stimulation und Kommunikation: Methoden in Heilpädagogik und Heilerziehungspflege. Köln: Bildungsverlag EINS.
  • Pilka, R. a kol. (2017). Gynekologie.. PRAHA.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr