Vyučující
|
-
Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Prušová Eva, Mgr. Ph.D.
-
Bartoníčková Daniela, Mgr.
-
Gurková Elena, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje s edukačním procesem v práci sestry specialistky. Po absolvování předmětu je student schopný aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky, andragogiky a didaktiky do ošetřovatelské praxe, student získá vědomosti a zručnosti při tvorbě edukačních materiálů, edukačních plánů jednotlivce, rodiny a komunity. Nadobude vědomosti a zorientovaní se ve výuce a hodnocení studentů ošetřovatelství v klinické praxi. Absolvent předmětu bude schopný: - definovat základní pojmy v pedagogice a didaktice - plánovat a realizovat edukační plán pro jednotlivce, rodinu, komunitu - připravit edukační materiál pro jednotlivce, rodinu, komunitu - identifikovat a analyzovat význam a úlohy klinické supervize v praxi. Absolvování předmětu přispívá k formování správného postoje studenta v profesní přípravě v oblasti poradenství, konzultace, edukace v ošetřovatelské praxi. Vymezení hlavních témat předmětu: Pedagogika - pojem a předmět pedagogiky, systém pedagogických disciplín, základní pedagogické pojmy. Metodika vzdělávaní dospělých a didaktický proces. Výchova jako předmět pedagogiky. Sebevýchova a sebepoznáni. Výchovno-vzdělávací proces, základní pojmy. Edukační proces v ošetřovatelství - fáze edukačního procesu. Cíle a jejich funkce v edukaci - pojem, formulace cílů, taxonomie. Didaktické principy a zásady v edukaci. Podmínky edukačního procesu, faktory ovlivňující učení. Pedagogická komunikace - zásady, formy, metody. Vyučovací metody - pojem, klasifikace, aktivizující vyučovací metody v ošetřovatelství. Motivace v edukaci. Zdravotní gramotnost, metody zvyšování zdravotní gramotnosti. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Východiska tvorby a odevzdáváni obsahu vzdělávaní. Organizační formy vyučovaní v edukaci. Materiálno-didaktické prostředky v edukaci. Edukační materiály - kritéria tvorby edukačních materiálů. Tvorba edukačních materiálů pro jednotlivce, rodinu komunitu vzhledem k vývojovým a kulturním specifikám. Edukační plán - tvorba individuálního edukačního plánu, struktura edukačního plánu. Příprava individualizovaného edukačního plánu pro jednotlivce, rodinu komunitu vzhledem k vývojovým specifikám. Příprava individualizovaného edukačního plánu pro jednotlivce, rodinu komunitu vzhledem k onemocnění. Praktické nácviky tvorby edukačních jednotek a edukačních plánů Proces hodnoceni v edukaci - metody, kompetence sestry při hodnocení, spatná vazba v edukaci, efektivnost edukačních strategií. Možnosti individuálního přístupu ve vzdělávání pacientů a osob blízkých (pečujících, rodinných příslušníků) v prevenci vzniku onemocnění, v prevenci komplikací s přihlédnutím k široké variabilitě problematiky chirurgických a interních oborů. Sestra v roli poradce/konzultanta/pedagoga - kompetence sestry, současnost a budoucnost. Mentor v ošetřovatelství - rola a kompetence mentora. Klinická supervize - metody hodnoceni studentů. E -learning - význam v edukaci jednotlivce, rodiny, komunity Zásady moderní prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Celkový rozsah předmětu je 72 hodin, z toho 16 hodin kontaktních a 56 hodin nekontaktních. Předmět seznamuje s edukačním procesem v práci sestry specialistky. Po absolvování předmětu je student schopný aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky, andragogiky a didaktiky do ošetřovatelské praxe, student získá vědomosti a zručnosti při tvorbě edukačních materiálů, edukačních plánů jednotlivce, rodiny a komunity. Nadobude vědomosti a zorientovaní se ve výuce a hodnocení studentů ošetřovatelství v klinické praxi. Absolvent předmětu bude schopný: - definovat základní pojmy v pedagogice a didaktice - plánovat a realizovat edukační plán pro jednotlivce, rodinu, komunitu - připravit edukační materiál pro jednotlivce, rodinu, komunitu - identifikovat a analyzovat význam a úlohy klinické supervize v praxi Absolvování předmětu přispívá k formování správného postoje studenta v profesní přípravě v oblasti poradenství, konzultace, edukace v ošetřovatelské praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Návrh, realizace a prezentace plánu edukace pacienta s konkrétním onemocněním, případně rodinných příslušníků a jiných osob, včetně přípravy edukačních materiálů. Splnění 4 kursů v rámci EPE 2024 (Empowering Patient Education). 80% účast ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bajtoš, Ján. (2013). Didaktika vysokej školy.. Bratislava: Wolters Kluwer.
-
GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. (2017). Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení.. Praha: GRADA.
-
Gurková, Elena. (2017). Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada Publishing.
-
Hamplová, L. (2019). Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Grada Publishing.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Libová, L., Balková, H., Jankechová, M. (2019). Ošetřovatelský proces v chirurgii.. Praha: GRADA.
-
Magurová, D., & Majerníková, Ľ. (2009). Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
-
Mandysová, P. (2016). Příprava na edukaci v ošetřovatelství.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
-
Němcová, J., Hlinková, E., et al. (2010). Moderná edukácia v ošetrovateľstve.. Martin: Osveta.
-
PETLÁK, E. (2004). Všeobecná didaktika.. Bratislava: IRIS.
-
PLAMÍNEK, J. (2010). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.. Praha: GRADA.
-
Průcha, J., Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2. vyd.. Praha: Grada.
-
Rohlíková, L., Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada.
-
TÓTHOVÁ, Valérie, Ivana CHLOUBOVÁ a Radka PROKEŠOVÁ. (2019). Význam oštřovatelství v preventivní kardiologii.. Praha: GRADA.
|