Vyučující
|
-
Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Švébišová Hana, MUDr. Ph.D.
-
Ročková Šárka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu - seminářů: Hlavní témata seminářů tvoří poznatky týkající se epidemiologie, etiologie a patologie nádorů, s důrazem na incidence a prevalence nádorových nemocí, mortalitu, faktory vzniku nádorů, typy nádorů, šíření nádorů v organismu. Klinická klasifikace zhoubných nádorů, genetika nádorových onemocnění. Cílem je také specifikovat nutnost prevence v onkologii a úlohu sestry v oblasti prevence nádorů. Obsahem seminářů jsou také témata zabývající se problematikou onkologické léčby u pacientů - chirurgická léčba, radioterapie, farmakologická, zvláště chemoterapie, hormonální a biologická léčba, včetně komplikací, nežádoucích účinků při onkologické léčbě. Hlavní témata předmětů - cvičení: Cvičení jsou prakticky zaměřena na objasnění specifik v uspokojování potřeb u pacientů s onkologickou terapií, na posouzení potřeb, definování ošetřovatelských problémů, plánu specializované ošetřovatelské péče včetně plánu edukace v péči o dutinu ústní, výživu, hydrataci, integritu kůže a tkání, poruchy vyprazdňování, prevence infekčních komplikací, psychická podpora, specifikace komunikace s onkologickým pacientem a jeho rodinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako úvod do onkologické péče s důrazem na kontinuitu a využití nejnovějších vědeckých poznatků. Je úvodem do specializované ošetřovatelské péče u pacienta, pokud se týká posouzení potřeb, stanovení ošetřovatelských problémů, plánu činnosti a edukace. Výuka probíhá ve dvou blocích - blok seminářů a blok cvičení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné zpracování zadaných úkolů v seminářích, cvičeních. Podmínkou pro splnění zápočtu je úspěšné absolvování písemného testu minimálně na 75 %. Zkouška realizovaná formou ústního ověření znalostí v rámci obsahu daného předmětu. 90% účast ve cvičeních a seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
ČUPKA, J. (2013). Doporučené postupy: primární prevence onkologických onemocnění. Praha: Ambit Media.
-
HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
-
Howard K. Butcher, Gloria M. Bulechek, Joanne M. Dochterman, Cheryl M. Wagner. (2018). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Missouri: Elsevier.
-
JOHNSON, M., MOORHEAD, S., BULECHEK, G., BUTCHER, H., MAAS, M., SWANSON, E. (2012). NOC and NIC Linkageas to NANDA-I and Clinical Conditions: Supporting Critical Reasoning and Quality Care. St. Louis: Mosby.
-
Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis, Mo: Elsevier.
-
O'Connor, M., Aranda, S. (2005). Paliativní péče pro sestry všech oborů. Praha: Grada Publishing.
-
Raudenská, J. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha : Grada Publishing.
-
Šáteková, L. (2019). Vybrané kapitoly z ošetřovatelství v onkologii.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Tomášek J. a kol. (2015). Onkologie-minimum pro praxi. Ascleoius.
-
Vorlíček J. a kol. (2012). Klinická onkologie pro sestr, 2. přepracované vydání. Grada.
|