Vyučující
|
-
Spurná Jaromíra, MUDr.
-
Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 42 hodin, z toho 12 hodin kontaktních a 30 hodin nekontaktních. Hlavní témata předmětu - přednášky a semináře: Tématy jsou aktuální poznatky z oblasti etiologie, klinického obrazu, diagnostiky, léčebných možností včetně lékových skupin, aplikace roztoků glukózy, komplikací a prevence u diabetes mellitus, včetně syndromu diabetické nohy, chirurgického řešení, protetika, obezity, vybraných nemocí s poruchou výživy, metabolismu tuků a ateroskleróza, metabolické nemoci kostí. Hlavní témata předmětu - cvičení: Cvičení jsou prakticky zaměřena na posouzení potřeb pacienta, stanovení priorit v oblasti potřeb, definování ošetřovatelských problémů, plánu specializované ošetřovatelské péče včetně plánu edukace u pacientů s diabetes mellitus, včetně diabetické nohy, pacientů s obezitou, malnutricí, lipidovou poruchou, osteoporózou, osteomalacií, DNA, metabolický syndrom. V rámci cvičení je kladen důraz na nutriční péči, glykemický index potravin, poradenskou činnost, specializovanou ošetřovatelskou péči v práci sestry v podiatrické ambulanci, selfmonitorig a inzulinoterapii. Edukace je prakticky zaměřena na prevenci vzniku syndromu diabetické nohy, hygienu nohou, pedikúru, obuv pro diabetiky, příspěvky zdravotních pojišťoven na pomůcky, předepisování zdravotnických prostředků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na Specializovanou ošetřovatelskou péči v interně I., je koncipován jako úvod do interní ošetřovatelské péče s ohledem na nejnovější poznatky z klinické praxe. Je základem pro poskytování specializované ošetřovatelské péče u pacienta s onemocněním s poruchou metabolismu, pokud se týká posouzení potřeb, stanovení ošetřovatelských problémů, plánu činnosti a edukace. Výuka probíhá ve dvou blocích - blok seminářů a blok cvičení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné zpracování zadaných úkolů v seminářích, cvičeních. Podmínkou pro splnění zápočtu je úspěšné absolvování písemného testu minimálně na 75 %. Zkouška realizovaná formou ústního ověření znalostí v rámci obsahu daného předmětu. 90% účast ve cvičeních a seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Berman, A., Snyder, S., Kozier, B., & Erb, G. L. (2016). Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. Harlow: Pearson.
-
Brabcová, S. (2021). Péče o rány: pro sestry a ostatní nelékařské profese. Praha, Grada.
-
Gulanick, M., Myers J. (2016). Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. St. Louis: Mosby.
-
HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
-
Howard K. Butcher, Gloria M. Bulechek, Joanne M. Dochterman, Cheryl M. Wagner. (2018). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Missouri: Elsevier.
-
JOHNSON, M., MOORHEAD, S., BULECHEK, G., BUTCHER, H., MAAS, M., SWANSON, E. (2012). NOC and NIC Linkageas to NANDA-I and Clinical Conditions: Supporting Critical Reasoning and Quality Care. St. Louis: Mosby.
-
Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis, Mo: Elsevier.
-
Olšovský, J. (2018). Diabetes mellitus 2. typu: průvodce ošetřujícího lékaře.. Praha: Maxdorf.
-
SHARMA, S. a kol. (2018). Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada Publishing.
|