Předmět: Didaktika ošetřovatelské pediatrické praxe

» Seznam fakult » FZV » OSE
Název předmětu Didaktika ošetřovatelské pediatrické praxe
Kód předmětu OSE/DSB38
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prušová Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní bloky předmětu: -Závazné dokumenty pro vzdělávání. Studijní program, vzdělávací program. -Studijní plán, vzdělávací plán. RVP, ŠVP. Učební plán. -Vzdělávání pracovníků v ošetřovatelství. -Podmínky odborné praxe a praktické výuky. -Základy obecné didaktiky. -Didaktické zásady. -Metody výchovně vzdělávacího procesu. -Cíle ve výchovně vzdělávacím procesu a jejich taxonomie. -Motivace studentů. -Typologie učitelů. -Osobnost pedagoga - zdravotnického pracovníka. -Sebereflexe pedagoga. -Problematika mentorství. -Hodnocení ve výchovně vzdělávacím procesu. Předmět je dotován 14 NKH. Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho je 16 hodin kontaktních a 14 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků dětskou sestrou v rámci jejich kvalifikační přípravy. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na ošetřovací jednotce, požadavky na mentora, jeho odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů. Seznamuje s požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe.
Po absolvování předmětu bude student schopen porozumět a aplikovat získané znalosti a dovednosti ohledně problematiky vedení klinické praxe v ošetřovatelské praxi.
Předpoklady
nespecifikováno
OSE/DSA32

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování semestrálního projektu týkajícího se vedení odborné praxe studentů a žáků dětskou sestrou a její rozbor.
Doporučená literatura
  • Andragogika.
  • Časopis Řízení školy.
  • Orbis Scholae.
  • Paidagogos.
  • Pedagogická orientace.
  • Studia paedagogica.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
  • HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
  • OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
  • SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
  • Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní