Vyučující
|
-
Vomočilová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: -Koncepce, organizace a metodika výchovně vzdělávacího procesu u dětí v nemocnici. Předpoklady pro vytváření výchovných programů. Výchovné metody a prostředky. Herní specialista - (přehled činností, kompetencí, etický kodex). -Metodika výchovné péče - tělesné, pracovní, hudební, estetické, výtvarné, rozumové a mravní - zvláštnosti přístupu ve výchově dětí v jednotlivých obdobích života. -Charakteristika dětské hry. Klasifikace dětských her. Hra jako výchovný prostředek. Dělení her. Vývoj tvořivé dětské hry. -Didaktické pomůcky - metodika používání, požadavky na hygienické, prostorové a materiální vybavení. -Speciální pedagogika. Dítě se specifickou potřebou. Principy speciální výchovy. Metody speciální výchovy u dětí se smyslovým postižením, tělesným postižením, mentálním postižením. -Didaktické pomůcky - metodika používání audio-vizuálních pomůcek v jednotlivých věkových kategoriích. -Hračka - její význam, zhotovení jednoduchých loutek -Metodika hudební výchovy - praktické procvičování -Metodika pohybových her - praktické procvičování -Metodika výtvarné výchovy - praktické procvičování -Metodika pracovní výchovy - praktické procvičování -Metodika rozumové výchovy - praktické procvičování Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho je 10 hodin kontaktních a 20 hodin nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje ucelený soubor informací, které umožní komplexní pohled na osobnost dítěte v určitém období vývoje, umožní volit vhodný výchovný přístup k dětem s ohledem na jejich věk a zdravotní stav. Rozšiřuje poznatky, vede k získání praktických dovedností v aplikaci výchovné péče v nemocničním zařízení.
Po absolvování předmětu bude student schopen získané znalosti, vědomosti a zkušenosti aplikovat do klinické praxe při realizaci výchovné péče o děti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/DSA32
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
100% účast na seminářích a cvičeních. Plnění průběžných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNÝ, V., GROFOVÁ, K. (2017). Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. Brno: Edika.
-
Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
-
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
-
JAŘABÁČ, I. (2017). Kreativita učitele při práci s technickými materiály aneb Technické projekty pro pedagogickou praxi. Ostrava: Montanex.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. (2016). Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén.
-
MACHKOVÁ, E. (2015). Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
-
MARTINKOVÁ, V., VALENTOVÁ, M. (2008). Metodika výchovné péče u dětí: studijní opora pro studenty Ošetřovatelství kombinované formy studia. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
MLEJNEK,J. (2004). Dětská tvořivá hra. Praha: Ipos- Artama.
-
Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
-
PACHOLÍK, V., NEDĚLOVÁ, M., ŠMATELKOVÁ, N. (2016). Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
REZKOVÁ, V., KOKEŠOVÁ KLEINOVÁ, G. (2012). Hra jako lék: teorie a praxe nedirektivní psychoterapie hrou. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
-
ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.
-
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. (2016). Mluvní výchova dětí. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
-
ZVÍROTSKÝ, M. (2014). Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
|