Vyučující
|
-
Antoníčková Ilona, Mgr.
-
Aleksijević Darina, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu - přednášek: - předčasně narozené dítě - časná morbidita, pozdní morbidita a prognóza, Hypoxicko-ischemická encefalopatie Hlavní témata předmětu - seminářů: - organizace péče o novorozence v ČR, transport novorozence, kategorizace novorozence - fyziologický novorozenec, novorozenecký ikterus, screeningová vyšetření novorozence - resuscitace novorozence - VVV, NEC, infekce novorozence - respirační selhání v novorozeneckém věku (IRDS, pneumonie, pneumotorax) Hlavní témata předmětu - cvičení: Cvičení jsou zaměřena na komplexní posouzení potřeb novorozenců, první ošetření, adaptaci novorozence a jeho termomanagement, kojení a výživu, hypoglykémii, screeningová vyšetření, novorozenecký ikterus, porodní trauma a jeho následky, kožní problémy v novorozeneckém období a individuální přístup k matce a dítěti. Procvičování ošetřovatelského procesu, jeho jednotlivých fází (definování ošetřovatelských problémů, plánu specializované ošetřovatelské péče) v modelových situacích u fyziologického novorozence a specializované péče u novorozence s HIE, s řízenou hypotermii, VVV, NEC, infekcí, porodním traumatem a u předčasně narozeného novorozence. Práce v klinických podmínkách se zdravotnickou dokumentací. Komunikace s rodiči a jejich edukaci v péči o jejich dítě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek s důrazem na nejnovější poznatky z klinické neonatologie. Seznamuje studenty s vývojem zdravého a nemocného novorozence s ohledem na jeho individuální potřeby. Poskytuje soubor informací o ošetřování fyziologického novorozence. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb a specializovaný způsob ošetřování předčasně narozených novorozenců. Informuje o významu a charakteru preventivních opatření v neonatologii, včetně screeningových programů. Poukazuje na odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti speciální péče o předčasně narozeného a nemocného novorozence. Počet nekontaktních hodin je 7.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
HUM/DSA02
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ověření vědomostí písemným testem a ústní zkouškou. Aktivní spolupráce ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Černá, M., Kollárová, J. (2015). Donošený novorozenec pro sestry z novorozeneckých oddělení. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
-
Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová, J. a kol. (2009). Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. Brno: NCO NZO.
-
Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha.
-
Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha.
-
Martin Procházka a kol. (2020). Porodní asistence. Maxdorf.
-
Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada.
|