Vyučující
|
-
Kašubová Světlana, Mgr.
-
Antoníčková Ilona, Mgr.
-
Přibylová Irena, Mgr.
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Hanousková Taťána, Bc.
|
Obsah předmětu
|
Ošetřovatelská praxe probíhá na standardních lůžkových odděleních interního a chirurgického typu, dětského a neonatologického oddělení, součástí je individuální praxe u dětí. Obsahem praxe je poskytování základní ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu u skupiny pacientů se zaměřením na potřeby v oblastech: podpora zdraví, výživa, vylučování, aktivita, odpočinek, vnímání - poznávání, vnímání sebe sama, vztahy, sexualita, zvládání zátěže, bezpečnost-ochrana, komfort, růst a vývoj. Student v rámci této klinické výuky na základě klinického úsudku realizuje a dokumentuje individualizovanou péči o pacienta na lůžkových odděleních nemocniční péče metodou ošetřovatelského procesu v konkrétních podmínkách - provádí klinické posouzení stavu potřeb pacienta, provádí ošetřovatelskou diagnostiku, navrhuje plán péče, realizuje ošetřovatelské intervence a vyhodnocuje efekt poskytované péče. V individuální praxi se zaměřuje na edukaci dětí v prevenci úrazů, hygienických návyků a zdokonalování komunikace s dětmi různého věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelská praxe probíhá na standardních lůžkových odděleních chirurgického a interního typu, na dětské klinice a neonatologii, součástí je individuální praxe u dětí v dětských zařízeních, táborech nebo zdravotně - sociálních akcích. vedena tutory a mentory odborné praxe zdravotnických zařízení. Rozsah hodin praxe je 373 hodin.
Student je schopen samostatně zahájit vhodnou činnost v jednodušších situacích, dokáže ji organizovat, ale potřebuje radu a podporu ve složitějších situacích péče. Studen bez větších obtíží zvládá výkony základní ošetřovatelské péče a některé výkony specializované péče v netypických, méně běžných situacích na odděleních chirurgického typu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/DSA06
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Obhajoba ošetřovatelské dokumentace vedené dle zásad ošetřovatelského procesu - dokumentování všech fází ošetřovatelského procesu u vybraného pacienta na pracovištích chirurgického typu. Předložení dokladu a absolvování praxe s hodnocením z klinického pracoviště.
|
Doporučená literatura
|
-
Fendrychová, J. (2011). Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Grada.
-
Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Křiváková, M., Číková, Z. (2016). Pečovatelství: péče o zdravé a nemocné dítě. Praha: Galén.
-
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
-
Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha.
-
Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada.
-
NANDA International. (2018). Nursing Diagnoses: Definitions and Classification 2018-20. Wiley: Blackwell.
-
NANDA International. (2015). Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2015-17. Praha: Grada.
-
Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
-
Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha.
-
Sikorová, L. (2012). Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada.
-
Sikorová, L. (2011). Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
-
Slaný, J. (2011). Vyšetřovací postupy a metody v pediatrii. Zlín: Bořek/Procházka/Produkce Zlín.
-
Stožický, F., Pizingerová, K. (2006). Základy dětského lékařství. Karolinum, Praha.
-
Šagátová, A. (2014). Pediatrické ošetřovateľstvo: vybrané kapitoly. Bratislava: Herba.
-
Zanovitová, M., a Ovšonková, A. (2011). Ošetrovateľské intervencie a výkony v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
|