Vyučující
|
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: Bolest, charakter a význam při poskytování zdravotní péče. Faktory působící na vnímání a prožívání a zvládání bolesti u dětí dle jednotlivých věkových období. Topologie bolesti u dětí. Měřící nástroje při hodnocení bolesti u dětí. Zvládání bolesti u dětí dle jednotlivých věkových období. Nefarmakologické intervence dětské sestry při řešení bolesti u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami bolesti ve vztahu k pediatrickému ošetřovatelství. Obsahem předmětu je vymezení bolesti, jejího vzniku, prožívání a způsobů zvládání s ohledem na jednotlivá věková období dětského věku. Důraz je také kladen na specifika posouzení bolesti u dětí, včetně využití odpovídajících hodnotících nástrojů, a především na využití nefarmakologických technik zvládání bolesti u dětí všech věkových kategorií v práci dětské sestry. Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho je 16 kontaktních a 14 hodin nekontaktních.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ústní ověřování znalostí. Aktivní účast ve cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
BROWN, M. L., ROJAS, E., GOUDA, S. A. (2017). Mind-Body Approach to Pediatric Pain Management.
-
HLUBKOVÁ, Z., SIKOROVÁ, L. (2015). Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. General Practitioner / Prakticky Lekar.
-
KICKOVÁ, K., LACINOVÁ, L. (2015). Možnosti zmierňovania detskej bolesti na psychosociálnej úrovni. Czecho-Slovak Pediatrics / Cesko-Slovenska Pediatrie.
-
MATHEWS, L. Pain in Children: Neglected, Unaddressed and Mismanaged.
-
Plevová, I. et al. (2012). Hodnocení bolesti u dětí. Využití měřicích nástrojů v ošetřovatelské praxi.. Pediatrie pro praxi.
|