Vyučující
|
-
Antoníčková Ilona, Mgr.
-
Kašubová Světlana, Mgr.
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem praxe je poskytování základní ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu u skupiny dětských pacientů se zaměřením na potřeby v oblastech: podpora zdraví, výživa, vylučování, aktivita, odpočinek, vnímání - poznávání, vnímání sebe sama, vztahy, sexualita, zvládání zátěže, bezpečnost-ochrana, komfort, růst a vývoj. Student v rámci této individuální klinické výuky na základě klinického úsudku realizuje a dokumentuje individualizovanou ošetřovatelskou péči o dětského pacienta metodou ošetřovatelského procesu v konkrétních podmínkách - provádí klinické posouzení stavu potřeb dítěte, provádí ošetřovatelskou diagnostiku, navrhuje plán péče, realizuje ošetřovatelské intervence a vyhodnocuje efekt poskytované péče. Student se účastní edukace na ambulancích. Student je schopen samostatně a iniciativně přistupovat k činnostem péče, je schopen zvládat složité situace, zvládá výkony základní a specializované ošetřovatelské péče v běžných situacích dle standardů péče. V rámci praxe je realizována supervize. Rozsah hodin praxe je 427 hodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Ošetřovatelská praxe probíhá na ošetřovacích jednotkách, které jsou součástí dětského oddělení lůžkových dětských oddělení. Ošetřovatelská praxe zahrnuje klinickou praxi a praktické vyučování umožňující studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín. Poskytuje prostor pro zdokonalování dovedností a pracovních návyků, vede studenty k samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Studenti v rámci této ošetřovatelské praxe napodobují, procvičují a zpřesňují výkony základní ošetřovatelské péče v běžných situacích dle standardů péče v úzké návaznosti na předmět ošetřovatelské postupy. Klinická praxe je vedena mentory, součástí praxe je supervize. Praxe je ukončena praktickou zkouškou.
|
Předpoklady
|
Absolvování praxí v 1. ročníku.
OSE/DSB04 a zároveň OSE/DSB03 a zároveň OSE/DSA22 a zároveň OSE/DSB05 a zároveň OSE/DSA06
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
> Studenti vykonají praxi a zkoušku ve FNO - Dětská klinika a Novorozenecké odd. > Povinnosti studenta před zkouškou: do konce 5. týdne praxe zašle student tutorovi praxe zpracovanou dokumentaci (posouzení, 2 plány, realizaci) > ZK se bude skládat ze dvou částí: ústní včetně hodnocení zaslané dokumentace a praktické části > Pověřená mentorka na praxi posuzuje a hodnotí studenta v průběhu celé praxe ve všech oblastech (ošetřovatelský proces, profesionální přístup a realizace oš. činností) > V průběhu 7.- 8. týdne praxe tutorka bude pozorovat studenta na odd. ve všech oblastech výkonu praxe (ošetřovatelský proces, profesionální přístup a realizace oš. činností). Poté se uskuteční pohovor (15 minut) mezi studentem, mentorem a tutorem včetně hodnocení studenta. Datum a čas účasti tutorky na odd. bude studentovi oznámen dopředu. > Doložení absolvování v záznamu praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Bayer, M. (2011). Pediatrie. Praha: Triton.
-
Boledovičová, M. a kol. (2006). Pediatrické ošetrovateľstvo. Osveta, Martin.
-
Černá, M., Kollárová, J. (2015). Donošený novorozenec pro sestry z novorozeneckých oddělení. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
-
Fendrychová, J. (2013). Hodnotící metodiky v neonatologii. NCONZO.
-
Fendrychová, J. (2018). Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. NCONZO.
-
Fendrychová, J. (2018). Péče o kriticky nemocné dítě. NCONZO.
-
Fendrychová, J. (2011). Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Grada.
-
GURKOVÁ, E., ŽIAKOVÁ, K., ČÁP, J. (2009). Vybrané ošetrovatel'ské diagnózy v klinickej praxi. Martin: Osveta.
-
Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Kršková, A. a kol. (2001). Ošetrovatelské techniky. Martin: Osveta.
-
Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha.
-
Michálek, J. (2008). Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno: Masarykova univerzita.
-
Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada.
-
NANDA International. (2018). Nursing Diagnoses: Definitions and Classification 2018-20. Wiley: Blackwell.
-
NANDA International. (2015). Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2015-17. Praha: Grada.
-
Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
-
Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha.
-
Sikorová, L. (2012). Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada.
-
Sikorová, L. (2011). Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
-
Slaný, J. (2011). Vyšetřovací postupy a metody v pediatrii. Zlín: Bořek/Procházka/Produkce Zlín.
-
Stožický, F., Pizingerová, K. (2006). Základy dětského lékařství. Karolinum, Praha.
-
Šagátová, A. (2014). Pediatrické ošetřovateľstvo: vybrané kapitoly. Bratislava: Herba.
-
Zanovitová, M., a Ovšonková, A. (2011). Ošetrovateľské intervencie a výkony v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
|