Vyučující
|
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Reiterová Eva, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 40 hodin, z toho je 18 hodin kontaktních a 22 hodin nekontaktních. Témata -Charakteristiky výzkumu v ošetřovatelství -Historie výzkumu v ošetřovatelství -Etické principy vědecké práce v ošetřovatelství -Role dětské sestry ve výzkumu v ošetřovatelství -Terminologie ve výzkumu -Fáze ošetřovatelského výzkumu -Metodologie výzkumu v ošetřovatelství -Prezentace výsledků výzkumné činnosti, publikování výsledků ošetřovatelského výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Směřuje studenty k základům kritického vědeckého myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje studenty se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, zpracování a vyhodnocování výsledků výzkumu ve vztahu ke klinické situaci pacienta. Obsah předmětu je zaměřen na implementaci výsledků výzkumných aktivit a nových poznatků v oboru ošetřovatelství do klinické praxe, na podporu a využívání praxe založené na důkazech. Vede studenty k užívání standardizované terminologie a seznamuje je s odbornou literaturou a odbornými periodiky. Soustřeďuje se na naplnění dalších aspektů výzkumné role dětské sestry spoluprací na výzkumných projektech, účastí na tvorbě standardů ošetřovatelské péče a kontinuálním celoživotním vzdělávání.
Student je schopen -popsat charakteristiky výzkumu v zdravotnictví a v pediatrickém ošetřovatelství -osvojit si základy kritického vědeckého myšlení -implementace výsledků zdravotnického výzkumu a nových poznatků v oboru do klinické praxe -využívat principů praxe založené na důkazech a implementovat do klinické praxe -respektovat etické principy vědecké práce
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/DSA02
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Splnění předmětu je podmíněno seminární prací a úspěšným absolvováním testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Geri LoBiondo-Wood, Judith Haber. (2021). Nursing Research Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. Elsevier.
-
Gurková E. (2019). Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc, FZV.
-
Hendl J., Remr, J. (2021). Metody výzkumu a evaluace. Praha, Portál.
-
Hendl, Jan. (2021). Kvalitativní výzkum. Praha, Portál.
-
Mazalová, L. (2016). Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc, FZV.
-
Polit, D.F., Beck, Ch. (2019). Nursing Research. Wolters Kluwer Health.
-
Reiterová, E. (2016). Statistika pro nelékařské zdravotnické obory. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|