Předmět: Ošetřovatelský proces

» Seznam fakult » FZV » OSE
Název předmětu Ošetřovatelský proces
Kód předmětu OSE/DSA04
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mazalová Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah předmětu je 53 hodin, z toho je 28 hodin kontaktních a 25 hodin nekontaktních. Vymezení hlavních témat předmětu: -ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské péče v pediatrii -charakteristika posouzení stavu potřeb dítěte -diagnostický proces v ošetřovatelské péči v pediatrii -dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb dítěte -užití standardní ošetřovatelské terminologie

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje celkem 53 hodin, z toho 28 kontaktních a 25 bezkontaktních. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, navazuje na ošetřovatelskou teorii a předpokládá aplikaci znalostí do ošetřovatelské praxe v pediatrii. Obsahem je ošetřovatelský proces jako metoda poskytování ošetřovatelské péče, charakteristika jeho jednotlivých fází: posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacienta-jedince, rodiny a komunity, plánování a realizace pediatrické péče ošetřovatelského týmu a evaluace efektu této péče. Zaměřuje se na klasifikace lidských potřeb, zejména u dětí podle různých oborů autorů a modelů, u zdravých a nemocných, u dětí se zdravotním postižením a umírajících. Studijní disciplína analyzuje všechny fáze ošetřovatelského procesu, vysvětluje myšlenkové postupy při realizaci těchto fází v klinických podmínkách pediatrické ošetřovatelské péče, vede studenty ke klinickému úsudku a diagnostické rozvaze a aplikuje standardní ošetřovatelskou terminologii při dokumentování těchto kroků ošetřovatelského procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování a obhájení seminární práce týkající se dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb dětského pacienta v rámci ošetřovatelského procesu.
Doporučená literatura
  • ACKLEY, Betty J. - LADWIG, Gail B. (2020). Nursing diagnosis handbook: an evidence-based guide to planning care. St. Louis, Mo.: Mosby-Elsevier.
  • BERMAN, Audrey, Shirlee SNYDER, Geralyn FRANDSEN, Barbara KOZIER a Glenora Lea ERB. (2022). Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice..
  • HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
  • Mazalová, L. (2016). Výzkum v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu.
  • Vörösová, G., Solgajová, A., Archalousová, A. (2015). Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní