Vyučující
|
-
Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Mazalová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 35 hodin, z toho je 20 hodin kontaktních a 15 hodin nekontaktních. Vymezení hlavních témat předmětu: -charakteristika ošetřovatelství jako vědního oboru -historický vývoj ošetřovatelství ve světě a v ČR -filozofie ošetřovatelské vědy -předmět ošetřovatelství -standardizovaná ošetřovatelská terminologie -metodologie v ošetřovatelství -funkce a úkoly moderního ošetřovatelství -zajišťování kvality péče o zdraví populace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje celkem 35 hodin, z toho 20 kontaktních a 15 nekontaktních. Předmět se soustřeďuje na teoretická východiska studijního programu ošetřovatelství. Objasňuje ošetřovatelskou disciplínu jako systém moderně pojaté vědy, která je vymezena vlastní holistickou filozofií se systémem hodnot, předmětem zkoumání, teoretickými modely, pojmovým aparátem - ošetřovatelskou standardizovanou terminologií a klasifikačními systémy a vědeckou metodologií. Obsahem předmětu je přehled vývoje ošetřovatelství v historickém kontextu ve světě a v ČR, multikulturní dimenze ošetřovatelské péče o potřeby člověka, rodiny a komunity. V souvislosti se zvyšováním efektivity zdravotnických systémů a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace předmět seznamuje s aktuálními a současnými trendy a jimi determinovanými hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast v seminářích, ověřování znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Usnesení vlády ČR ze dne 18.11.2019, č. 817 ke Strategickému rámci rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030..
-
Věstník MZČR: Koncepce ošetřovatelství, 2021, ročník 2021, č. 6.
-
Berman, A, Snyder, S., Frandsen, G., Kozier, B., & Erb, G. L. (2022). Kozier & Erb's Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice (11th Edition).. Harlow: Pearson Education Limited.
-
HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
-
Mazalová, L. (2016). Výzkum v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
|