Vyučující
|
-
Kopecký Miroslav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické celky: - zdokonalení pádové techniky - technika úderů, kopů, krytů, hodů, držení, škrcení, páčení - útoky na citlivá a vitální místa - vyprošťování z úchopů a obejmutí protivníkem - sebeobrana ženy - obrana na zemi - obrana osob se specifickými potřebami (vozíčkáři, nevidomí, atd.) - psychické zvládání náročné situace a překonání strachu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby student, záchranář, se naučil sled úkonů, s jejichž pomocí se bude snažit a umět zabránit útočníkovi ve způsobení možných tělesných zranění či jiných závažných škod na sobě, kolegům či pacientům na místě záchranné akce. Naučí se sebeobranu provádět aktivně (chvaty, údery, kopy atp.), bude zvládat odrazit prvotní útok pachatele a případně i útočníka zpacifikovat tak, ochránil své zdraví, zdraví přítomných osob a majetku. Současně se naučí zvládat a reagovat na náročné psychické situace v případě napadení agresorem.
- schopnost řešit nejčastější typy útoků a napadení na ulici (agresivní strkání, facka, úchop za oblečení, napadení údery, pokusy o stržení na zem, napadení předměty apod.) - schopnost ochrany dalších osob (kolegové, pacienti) - adekvátně se chovat a reagovat na útok a efektivně překazit pokus útočníka - schopnost rozpoznat záměr útočníka a nedostat se do kontaktu s útočníkem - naučit se zásady verbálního řešení konfliktů a jeho zklidnění - schopnost zvládat konfliktní situaci a překonat svůj strach
|
Předpoklady
|
Odpovídající zdravotní stav umožňující zvyšování tělesné výkonnosti, tělesná a psychická zdatnost.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Absolvování motorických testů. 100% účast ve cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartík, P. (1999). Úpolové cvičenia a hry na 1. stupni základnej školy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela.
-
Ďurech, M. et al. (2000). Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Reguli, Z. (2002). Aikidó: průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: Cad Press.
-
Reguli, Z. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita.
|