Vyučující
|
-
Friedecká Jaroslava, RNDr. Ph.D.
-
Kopecký Miroslav, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brumarová Radana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu patologická fyziologie 1) Zdraví a nemoc (definice; průběh, stádia a důsledky nemoci) 2) Etiologie (příčiny nemoci - zevní, vnitřní, rizikové faktory; primární a sekundární onemocnění) 3) Obranné systémy - zánět, horečka, stres 4) Patofyziologie nádorového bujení 5) Poruchy imunitního systému - imunodeficience, imunopatologická reakce, imunotolerance - selhání (alergie, autoimunita), transplantace, protinádorová (imunitní dohled) 6) Hypoxie (definice, příčiny, důsledky, princip léčby) 7) Poruchy vnitřního prostředí - poruchy objemové a osmotické rovnováhy, poruchy iontové rovnováhy, poruchy acidobazické rovnováhy 8) Poruchy metabolismu - metabolické poruchy, poruchy výživy, poruchy metabolismu sacharidů (Diabetes mellitus, galaktosémie), poruchy metabolismu lipidů, bílkovin, aminokyselin a purinů, poruchy metabolismu vitaminů, mikronutrientů a stopových prvků 9) Patofyziologie krve - poruchy červené krevní řady, poruchy bílé krevní řady, poruchy hemostázy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Patologická fyziologie pojednává o příčinách (etiologii) a mechanismech rozvoje (patogenezi) nemocí. Propojuje poznatky z předmětů Anatomie, Histologie, Fyziologie, Klinická biochemie, Základy farmakologie, První pomoc, Lékařská biologie a genetika, Imunologie a Úvod do mikrobiologie, dává je do funkčních souvislostí a umožňuje usuzovat na léčbu (odstraněním příčiny nebo zásahem do patogeneze) a prevenci onemocnění, správnou volbu diagnostických postupů a vývoj nových léků a terapeutických postupů. Osvětluje příčiny vzniku orgánových a tkáňových změn v předmětu Patologie, s kterým úzce souvisí.
Po absolvování předmětu jsou studenti vybaveni komplexními znalostmi obrazu nemoci od příčin k následkům. Mají představu o dynamičnosti změn provázejících rozvoj nemoci i terapeutické zásahy.
|
Předpoklady
|
Absolování předmětů Anatomie a Fyziologie.
FYZ/F
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast ve výuce a min. 90% účast na seminářích a cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Hořejší, V., Bartůňková, J., Brdička, T., Špíšek, R. (2013). Základy imunologie. Praha, Stanislav Juhaňák ? TRITON.
-
Kolín, J. (2007). Oční lékařství. Praha, UK Praha.
-
Rokyta R. (2015). Fyziologie a patologická fyziologie pro klinickou praxi.
-
Vokurka, M. (2012). Patofyziologie pro nelékařské směry. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
|