Vyučující
|
-
Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do managementu. Vysvětlení slova management. Význam a struktura managementu, funkce manažerů a cyklus funkcí managementu v organizaci manažerské dovednosti. Úloha vědy v managementu. Plánování - v obecné rovině, aplikované v ošetřovatelské praxi, podstata a smysl plánování, postup plánování, plánovací proces. Techniky prognózování - statistické techniky, Delfská technika. Strategické analýzy - SWOT analýza, analýza silových polí, analýza příčin a důsledků?. Strategické plánování - definování vize organizace, strategie, plánů?. Management informačních zdrojů - možnosti získávání dat a jejich zpracování v informace, vědecká metoda - způsob práce a její využití v manažerské práci. Cíle ? druhy cílů, podstata stanovování cílů, proces tvorby a organizační hierarchie prioritních cílů v organizaci, proces řízení a hodnocení podle cílů. Organizování - formální a neformální organizační struktury, problémy s organizačními úrovněmi, organigramy ošetřovatelského sektoru ve zdravotnických zařízeních. Organizování - vytváření tvůrčích kolektivů, rozdělování kompetencí a pravomocí, decentralizace, delegování pravomocí. Komunikace v prostředí managementu - zásady efektivní komunikace, organizování porad, techniky poznávání mezilidských vztahů. Management lidských zdrojů - vysvětlení pojmů efektivnost, efektivita, produktivita v oblasti personalistiky, úkoly personálního managementu, problematika náborů a výběru nových zaměstnanců, metoda hledání vnitřních a vnějších zdrojů, pracovní hodnocení, management odměňování, zaměstnanecké vztahy a problematika pracovních odborů a jiných organizací, moc řídícího pracovníka, požadovaná jednání a výsledky, věrnost organizaci, proces vzdělávání v organizaci a možnosti profesionálního růstu. Vedení - lidské faktory v řízení, role manažera a jeho postavení v pracovní skupině, techniky práce s kolektivem, vliv sociálních vztahů ve skupině na výkonnost a produktivitu práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět učí studenty, jak rozumět dynamice změn ve společnosti, systémovému přístupu a osvědčeným metodám řešení problémů, základní orientaci v problematice aplikovaného managementu. Připravuje na aktuální úkoly, se kterými se v organizaci setkají a na kterých budou spolupracovat - management kvality, tvorba standardů, příprava auditového šetření, práce s veřejností, problém organizace pracovního i volného času, efektivní práce v týmu.
Student bude umět: vysvětlit rostoucí význam managementu v oblasti ošetřovatelství; aplikovat základní principy a metody managementu v každodenní ošetřovatelské praxi sestry/porodní asistentky 1. úrovně; realizovat všechny funkce managementu; rozpoznat politiku pracoviště a zvolit vhodnou strategii práce s kolektivem; vhodně používat a aplikovat pozitivní managerské techniky a taktiky práce; realizovat management kvality v oblasti porodní asistence.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Absolvování seminářů a praktických cvičení, vypracování seminární práce, úspěšně vykonaná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Bednář, V. (2018). Jak omezit fluktuaci a udržet si zaměstnance manažerskými nástroji. Praha.
-
Bednařík, M. (2018). Kvalita péče ve zdravotnictví. Praha.
-
DONNELLY, J. H. aj. (1997). Management.. Praha.
-
Koontz, H., Weihrich, H. (1993). Management. Praha: Victoria Publishing.
-
PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. (2012). Management v ošetřovatelství.. Praha: Grada.
-
Pohludka, M. (2018). Jak zvládnout práci manažera. Praha.
|