Vyučující
|
-
Dobešová Cakirpaloglu Simona, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: Předmět psychologie, postavení psychologie v systému společenských věd. Teorie psychiky, biologická determinace psychiky. Interakce biologických a kulturních vlivů v psychice. Základní psychické procesy a jejich charakteristiky (procesy gnostické, motivační, emoční). Osobnost (potřeby, motivace, schopnosti, charakter, temperament). Úvod do vývojové psychologie. Periodizace a pojetí vývojové psychologie. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolního věku, školního věku, pubescence, adolescence, dospělosti a stáří. Charakteristika jednotlivých vývojových období. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Socializace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět obecná a vývojová psychologie zobecňuje vědecko-empirické poznatky základních psychologických věd, které podrobněji zkoumají základní činitele lidské psychiky, aspekty jejího vývoje, její biologické a sociokulturní determinanty a také historický vývoj pojetí předmětu psychologie, jejích konceptů, metodologie, teorie psychiky, systematizaci psychologických jevů a oborů a další teoretické otázky. Předkládá soustavný výklad psychického vývoje člověka od prenatálního věku přes dospělost až do konce lidského života. Zaměřuje se na logiku vývoje, charakterizuje v každém období stav jednotlivých psychických funkcí i specifické problémy vyskytující se v dané fázi vývoje a jejich praktické důsledky pro pochopení chování člověka a pro přístup k němu. Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností zdravotnického záchranáře.
Student se po absolvování výuky bude orientovat v základních psychologických pojmech, bude znát základní psychologické procesy, psychické funkce člověka a jeho chování, bude znát základní psychologické procesy a jevy v jednotlivých vývojových etapách života.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student musí splnit 90% účast ve výuce. Ústní ověřování znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Beins, B. (2012). Developmental Psychology. New York: Facts on File.
-
Brisch, K. (2011). Bezpečná vztahová vazba. Trenčín: Vydavatelství F.
-
HELUS, Z. (2011). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
-
Kolařík, M. (2013). Interakční psychologický výcvik. Praha.
-
Kozáková,R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů.
-
Langmajer, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Lazurenko, O. (2014). Psychology And Pedagogics. Createspace.
-
Lindsay, A. A. (2016). The New psychology. Its basic principles and Practical formulas. Wentworth Press.
-
Nadau, M. (2011). Relaxační hry s dětmi. Praha.
-
Nekonečný, M. (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton.
-
Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
-
Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
-
Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
-
Thorová K. (2014). Vývojová psychologie. Portál.
-
Zacharová E, Hermanová M., Šrámková J. (2017). Zdravotnická psychologie. Praha: Grada.
|