Vyučující
|
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Teoretické základy edukace ve zdravotnictví- terminologie. Funkce cíle edukace, determinace cílů, klasifikace cílů ve zdravotnických kontextech. Sociální marketing a podpora změny postojů a chování. Téma seminářů: Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. Fáze edukačního procesu. Edukace ve zdravotnictví - formy a metody edukace ve formálním, neformálním a informálním vzdělávání, edukační intervence. Metody edukace v celoživotním vzdělávání dospělých. Standardy edukace. Posouzení pacienta - kazuistika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s významem a obsahem edukační role zdravotnického pracovníka. Představit podmínky, procesy edukace, formy a metody edukace. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktických pokusech o projekt edukace naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace.
Na základě rekognoskace potřeb klientů navrhne různé možnosti edukace. Vytvoří scénář edukačního projektu pro zvolenou cílovou skupinu klientů, v němž předvede znalosti teorie a praxe edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
zpracování edukačního materiálu, aktivní účast na přednáškách a seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Mastiliaková. (2015). Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. Zlín: UTB.
-
Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
|