Vyučující
|
-
Harvánek Kamil, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah výuky je 26 výukových hodin, z toho 18 kontaktních a 8 nekontaktních. Syntaktická struktura medicínských termínů; I.-V. deklinace, podstatná jména, přídavná jména; latinská a řecká terminologie; předložky, číslovky; systém sloves; latinské a řecké předpony a přípony; latinská složená slova; řecká složená slova, tvoření diagnóz, seznámení s recepturními frázemi a základy farmaceutické terminologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí latinskou lékařskou terminologii užívanou v odborné praxi; seznámí se se základy latinské morfologie; poznají základní slovotvorné principy; naučí se odvozovat složené výrazy a porozumět jim.
Studenti budou schopni porozumět latinským termínům, se kterými se setkají v odborné praxi. Znalostí latinské terminologie získají základ pro terminologii užívanou v jiných jazycích.
|
Předpoklady
|
Nejsou vyžadovány žádné specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Aktivní účast na seminářích, povolená absence - neúčast na 1 semináři, splnění závěrečného písemného testu - 70%.
|
Doporučená literatura
|
-
Kábrt, Jan. (2015). Lexicon medicum. Praha: Galén.
-
Marečková, E., Reichová, H. (2017). Úvod do lékařské terminologie: základy latiny s přihlédnutím k řečtině. Brno: Masarykova univerzita.
-
Plašilová, Jiřina. (2022). Základy latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Svobodová, Dana. (2010). Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro bakalářské obory Lékařské fakulty MU. Brno.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro studijní obory fyzioterapie a všeobecná sestra. Brno.
-
Vokurka, Martin. (2015). Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf.
|