Předmět: Specifika komunikace pro všeobecné sestry

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Specifika komunikace pro všeobecné sestry
Kód předmětu HUM/VOK22
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zástavová Kristýna, Mgr.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení hlavních témat předmětu: -Komunikace s osobami s tělesným a smyslovým postižením -Komunikace s menšinami -Komunikace s problémovým pacientem -Komunikace s pacientem s depresí -Komunikace s agresivním pacientem -Komunikace s umírajícím pacientem -Komunikace s pozůstalými -Komunikace s chronicky nemocným pacientem -Komunikace s pacientem pod vlivem alkoholu, drog a abúzus léků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností všeobecné sestry při navazování kontaktu a získání důvěry klienta/pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o její individuální potřeby. Prohloubí u studentů znalosti o zásadách a dovednostech adekvátní komunikace s klienty, jejich rodinami, spolupracovníky a institucemi. Student získá základy pro komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů. Získá základy profesního vystupování a chování. Rozumí verbálním i neverbálním projevům klientů i jejich příbuzných a dokáže s nimi vést rozhovor. Je schopen na ně reagovat na profesní úrovni. Dokáže účinně reagovat na krizovou situaci, je schopen zklidnit pacienta/klienta v krizové situaci, umí vést rozhovor s úzkostným, agresivním, depresivním pacientem/klientem, je schopen adekvátně hovořit s umírajícím pacientem a poskytnout rodině poradenství pro pozůstalé. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.
Studenti uplatňují zásady a dovednosti, adekvátní komunikaci s pacienty s tělesným, smyslovým, kombinovaným postižením, s menšinami, s nemocným s problémovým chováním, s psychickými obtížemi a s umírajícími pacienty. Studenti se naučí praktickým dovednostem v komunikačním procesu.
Předpoklady
nespecifikováno
HUM/VOK05

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

Ústní zkoušení ve skupinách na konci semestru. Vypracování samostatné práce a její prezentace ve výuce.
Doporučená literatura
  • Andršová, A. (2012). Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada.
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
  • Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, J. (1995). Rozhovor lékaře s pacientem. Brno: ODVOZ.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
  • Musil, J. (2010). Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita J. A. Komenského.
  • Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
  • Vodáčková, D. et al. (2012). Krizová intervence. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní