Předmět: Psychohygiena

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Psychohygiena
Kód předmětu HUM/VOK09
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah výuky je 24 výukových hodin, z toho 7 kontaktních a 17 nekontaktních. Pracovní psychická zátěž ve zdravotnictví Předmět psychohygieny a její vývoj Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně Zdravotní výchova a prevence Kategorie zdraví, normality a adaptace Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie, odpočinek, spánek, úprava pracovního prostředí, time-management Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce ve zdravotnictví Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání, využití relaxačních technik (Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace) Syndrom vyhoření ve zdravotnictví (prevence a intervence) Sociálně-psychologické otázky psychohygieny Možnosti a omezení tzv. zdravého životního stylu, koncepce "zdravé osobnosti"

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s poznatky duševní hygieny v práci a životě, objasňuje psychickou zátěž výkonu náročného zdravotnického povolání se zaměřením na zvládání složitých sociálních situací. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji mezilidských vztahů a pozitivního interpersonálního klimatu na pracovišti.
Student/ka bude po absolvování schopen/a: - definovat termíny zdraví, stres a jeho zvládání, únava a výkonnost, odpočinek a relaxační techniky, zdravý způsob života, syndrom vyhoření - uvědomit si vlastní reakce ve stresových situacích a efektivněji zvládat zátěžové situace - nahradit patologické reakce vhodnějšími - aplikovat do praxe relaxační techniky
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Plnění praktických úkolů k tématům z psychohygieny vztahujících se k výkonu povolání všeobecné sestry (aplikace teoretických poznatků do praxe).
Doporučená literatura
  • Bedrnová, E. (2009). Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press.
  • HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření.
  • Honzák, R. (2015). Svépomocná příručka sestry (psychothriller).. Praha: Galén.
  • Klevetová, D. (2017). Nalézání osobní rovnováhy v pomáhajících profesích. Praha: AROK.
  • Müller, E. Příběhy z měsíční houpačky: autogenní trénink pro děti od 4 let.
  • Pelcák, S. Stres a syndrom vyhoření.
  • PEŠEK, R., PRAŠKO, J. (2016). Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta.
  • Vobořilová, J. Duševní hygiena a stres.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní