Předmět: Obecná a vývojová psychologie

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Obecná a vývojová psychologie
Kód předmětu HUM/VOK01
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kozáková Radka, Mgr.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah výuky je 50 výukových hodin, z toho 12 kontaktních a 38 nekontaktních. Předmět psychologie, postavení psychologie v systému společenských věd. Teorie psychiky, biologická, společenská determinace psychiky. Interakce biologických a kulturních vlivů v psychice. Základní psychické procesy a jejich charakteristiky (procesy gnostické, motivační, emoční). Osobnost. Úvod do vývojové psychologie. Periodizace a pojetí vývojové psychologie. Obecná charakteristika vývojových období od prenatálního období do stáří. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Socializace. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk. Školní věk, mladší školní věk, starší školní věk (puberta). Dospívání - adolescence. Období dospělosti a stáří.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět obecná a vývojová psychologie zobecňuje vědecko-empirické poznatky základních psychologických věd, které podrobněji zkoumají základní činitele lidské psychiky, aspekty jejího vývoje, její biologické a sociokulturní determinanty a také historický vývoj pojetí předmětu psychologie, jejích konceptů, metodologie, teorie psychiky, systematizaci psychologických jevů a oborů a další teoretické otázky. Předkládá soustavný výklad psychického vývoje člověka od prenatálního věku přes dospělost až do konce lidského života. Zaměřuje se na logiku vývoje, charakterizuje v každém období stav jednotlivých psychických funkcí i specifické problémy vyskytující se v dané fázi vývoje a jejich praktické důsledky pro pochopení chování člověka a pro přístup k němu. Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností všeobecné sestry. Počet nekontaktních hodin: 38 hodin
Student se po absolvování výuky bude: orientovat v základních psychologických pojmech,bude znát základní psychické jevy, schopen aplikovat získané vědomosti a dovednosti do oblasti klinické praxe.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

absolvování výuky, ústní ověřování znalostí
Doporučená literatura
  • Beins, B. (2012). Developmental Psychology. New York: Facts on File.
  • Brisch, K. (2011). Bezpečná vztahová vazba. Trenčín: Vydavatelství F.
  • HELUS, Z. (2011). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
  • Kolařík M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Grada.
  • Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lazurenko, O. (2014). Psychology And Pedagogics. Createspace.
  • Lindsay, A. A. (2016). The New psychology. Its basic principles and Practical formulas. Wentworth Press.
  • NADEAU, M. (2003). Relaxační hry s dětmi. Praha : Portál.
  • Nekonečný, M. (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
  • Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
  • Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
  • Thorová K. (2014). Vývojová psychologie. Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní