Předmět: Psychohygiena manažera

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Psychohygiena manažera
Kód předmětu HUM/RZP23
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata (bloky) výuky: - Pracovní psychická zátěž ve zdravotnictví. - Předmět psychohygieny a její vývoj. - Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně. - Zdravotní výchova a prevence. - Kategorie zdraví, normality a adaptace. - Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie, odpočinek, spánek, úprava pracovního prostředí, time- management. - Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce. - Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání, využití relaxačních technik (Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace). - Syndrom vyhoření (prevence a intervence). - Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. - Možnosti a omezení tzv. zdravého životního stylu, koncepce "zdravé osobnosti".

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 19 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s poznatky duševní hygieny v práci a životě, objasňuje psychickou zátěž výkonu náročného povolání se zaměřením na zvládání složitých sociálních situací. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji mezilidských vztahů a pozitivního interpersonálního klimatu na pracovišti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezentace ve výuce
Doporučená literatura
  • Bartokošíková, I. (2006). O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno.
  • Geist, B. (2004). Autogenní trénink. Praha: Vodnář.
  • Kebza, V. (2012). Psychická zátěž, stres a psychohygiena v lékařských profesích. Praha: Grada, Edice celoživotního vzdělávání ČLK.
  • Kebza V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  • Kopřiva, J. (2016). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální pedagogické a zdravotnické profese.. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, J. (2004). Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
  • Křivohlavý, J. (2013). Jak zvládat depresi. Praha: Grada.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Schmidbauer, W. (2008). Syndrom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, Spektrum (Portál).
  • Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Organizace a řízení ve zdravotnictví (2020) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní