Vyučující
|
-
Dobešová Cakirpaloglu Simona, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata (bloky) výuky: - Identifikace základních prvků komunikačního procesu - postoje, očekávání, potřeby, emoce, zkušenosti; verbální a neverbální klíče; význam kontextu; sebereflexe a sebemonitorování jako základ rozvíjení komunikačních dovedností. - Význam verbální a neverbální komunikace. - Komunikace prostřednictvím vizuálních médií. - Bariéry v komunikaci. - Transakční analýza: chování "rodič", "dítě", "dospělý". - Komunikace jako motivační faktor. - Manipulace. - Základy asertivity - obrana proti manipulaci a manipulativní kritice, základní asertivní práva, asertivní techniky. - Umění naslouchat a umění sdělovat - aktivní naslouchání: empatie, povzbuzení, objasnění, parafrázování, shrnutí, ocenění; nedirektivní rozhovor; pravidla vedení dialogu. - Vyjednávání - strategie kompetitivní - win-loss, kooperativní - win-win, virtuální, principielní; tvrdý a měkký vyjednavač, obrana pozice, hledání kompromisu, hledání společného zájmu a vzájemného prospěchu. - Komunikace s problémovými typy - druhy konfliktů, legitimita konfliktů, využití konfliktů jako zdroje skupinové dynamiky, převedení na spor či problém, zvládání a řešení konfliktů, prevence; působení konkrétních obranných mechanismů v komunikaci, komunikace s vybranými typy anomálních osobností. - Řešení konfliktů ve skupině. - Prezentace, prezentační dovednosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností manažera. Cílem předmětu je rozvoj a trénink komunikačních a prezentačních dovedností, které jsou předpokladem úspěchu v manažerské praxi. Studenti se seznámí s technikami prezentace, neverbální a verbální komunikací v pozitivních i negativních situacích. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezentace ve výuce
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L. (2012). Komunikační a prezentační dovednosti. Praha: VŠMIE.
-
Honzák, R. (1999). Komunikační pasti v medicíně: praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. Praha: Galén.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
-
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
-
Musil, J. (2010). Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita J. A. Komenského.
-
SCHARLAU, C. Trénink úspěšné komunikace.
|