Předmět: Psychologie a komunikace v krizové situaci

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Psychologie a komunikace v krizové situaci
Kód předmětu HUM/RZK22
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Cakirpaloglu Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata (bloky) výuky: - Vymezení krize a traumatu. - Krizová komunikace - Řešení krize. - Krizová intervence - definice krizové intervence, principy, telefonická krizová intervence, základní postupy a techniky - Práce s emocemi v krizové intervenci - pláč, strach, úzkost, hněv - Zklidnění agresivního klienta. - Rozhovor s úzkostným klientem, klientem s akutní stresovou reakcí. - Rozhovor s klientem v situaci úmrtí blízké osoby. - Specifické krizové situace v životě - Potřeby a reakce lidí v mimořádných situacích; - Komunikace s lidmi zasaženými mimořádnou událostí; - Interkulturní aspekty krizové komunikace; - Praktické postupy v krizové komunikaci.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 27 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností manažera. Prohloubí u studentů znalosti o zásadách a dovednostech adekvátní komunikace s klienty, jejich rodinami, spolupracovníky a institucemi. Student získá základy pro komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů. Získá základy profesního vystupování a chování. Rozumí verbálním i neverbálním projevům klientů v krizových situacích a dokáže s nimi vést rozhovor. Je schopen na ně reagovat na profesní úrovni. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezentace ve výuce
Doporučená literatura
  • Antušák, E. (2009). Krizový management: hrozby - krize - příležitosti. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Antušák, E. (2005). Krizový management: krizová komunikace. Praha: Oeconomica.
  • Bednář, Vojtěch. (2012). Krizová komunikace s médii. Praha: Grada.
  • Horák, R. (2011). Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správu. Praha: Linde.
  • CHALUPA, Radek. (2012). Efektivní krizová komunikace: pro všechny manažery a PR specialisty. Praha: Grada.
  • O´Brienová, P. (1999). Pozitivní řízení: asertivita pro manažery. Praha: Management Press.
  • Rektorík, J. (2004). Krizový management ve verejné správe: teorie a praxe. Ekopress.
  • Vymětal, Š. (2009). Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr