Předmět: Zdravotnická psychologie

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu HUM/RGB03
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Jana, ThLic. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Vymezení hlavních témat předmětu: Předmět zdravotnická psychologie Zdraví a nemoc Biopsychosociospirituální model Autoplastický obraz nemoci Sdělování diagnózy Vztah zdravotnický pracovník-pacient Kompliance Iatropatogenie Thanatologie, Hospicová péče Farmakoterapie, Psychoterapie, Placebo Stres, Psychosomatika, Vybrané civilizační choroby Duševní hygiena, syndrom vyhoření

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Rozvíjí znalosti z oblasti duševní hygieny, prevence syndromu vyhoření, copingových strategiích, sdělování diagnózy, iatropatogenie aj. Seznamuje s psychologickou problematikou osobnosti nelékařského zdravotnického pracovníka. Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.
Student po absolvování výuky bude znát problematiku psychologie zdraví a nemoci, možné dopady nemoci na psychiku, bude seznámen s možnými vlivy zdravotnického prostředí na pacienta i zdravotnický personál, bude profesionálněji identifikovat a saturovat psychologické potřeby svých pacientů a členů jejich rodin, bude rozumět a uplatňovat systémový přístup k psychosomatickým problémům pacientů, znát jejich dynamiku a rozumět psychologickým rizikům, která se pojí ke zdravotnickému prostředí.
Předpoklady
nespecifikováno
HUM/RGA02

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

- účast na výuce - aktivní zapojení během výuky - ústní prezentace na vybrané téma z oblasti zdravotnické psychologie v rozsahu 20 minut
Doporučená literatura
  • Ayers S.,Visser R. (2015). Psychologie v medicíně. Praha, Grada.
  • Feist J.,Updegraff J.,Brannon L. (2013). Health Psychology. Cengage Learning.
  • Hudáková, A., Majerníková, L. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství.
  • Ježorská, Š. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
  • Kisvetrová H.,Vévodová Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Křivohlavý J. (2009). Psychologie zdraví.
  • Zacharová, E. (2013). Základy zdravotnické psychologie. Ostrava, Ostravská univerzita.
  • Zacharová, E. (2007). Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha : Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Radiologická asistence (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní