Předmět: Etika zdravotnické péče

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Etika zdravotnické péče
Kód předmětu HUM/RGA31
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Definice filosofie, základní pojmy 2. Filosofie a problém poznání 3. Filosofie a problém bytí 4. Filosofie a problém člověka 5. Filosofie a ošetřovatelství, hlavní filosofické směry v ošetřovatelství 6. Etika - základní pojmy, vymezení předmětu, historické kořeny, zdroje ošetřovatelské etiky 7. Kodexy a principy, práva a povinnosti, etický kodex nelékařského zdravotnického pracovníka vzhledem k profesi radiologického asistenta 8. Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů (Intimita pacienta, vhodná komunikace) s ohledem na radiologické postupy 9. Práva pacientů a jejich dodržování v radiologii, informovaný souhlas a jeho využití v radiologii 10.Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů s ohledem na radiologické postupy, poškození radiologickým asistentem, syndrom vyhoření 11.Téma práce s dětským pacientem, mentálně/fyzicky postiženým klientem, klientem trpícím Alzheimerovou chorobou, téma etnických skupin, cizinec pacient/cizinec lékař

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v radiologické praxi. Uvádí do problematiky filozofie a etiky a jejich vztahu k vědě, poznání, člověku, hodnocení a jednání. Cíl studia: Objasnění základního vývoje filosofického myšlení vedoucího k pochopení holistického pojetí člověka, rodiny a společnosti a také k pochopení klíčových etických témat a správnému jednání při řešení etických problémů.
Studenti získají znalosti v etických otázkách ošetřovatelství a budou schopni samostatného mravního rozvažování.
Předpoklady
Přijetí se studiu na vysoké škole.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Seminární práce

Aktivní účast na výuce, písemný test a ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Blackburn, S. (2022). Etika : velmi stručný úvod. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  • Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatismus. Praha: Karolinum.
  • Blecha, I. (1998). Filosofie. Olomouc.
  • Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
  • Kuře, J. (2022). Rozhodování o zdravotní péči v závěru života. Praha : Academia.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
  • Ondriová,I. (2021). Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Pozgar, G. D. (2016). Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Burlington: Jones &BartlettPublishers.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P., a kol. (2015). Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada.
  • Sokol, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Radiologická asistence (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní