Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu HUM/PRP05
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kozáková Radka, Mgr.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Blok I. Úvod do vývojové psychologie. Periodizace a pojetí vývojové psychologie. Obecná charakteristika vývojových období od prenatálního období do puberty. Nefunkční socializace v dětském věku, deprivace dítěte. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Blok II. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké, období batolete, předškolní věk. Bezpečná vztahová vazba. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Psychosomatické problémy dětí do předškolního věku. Blok III. Školní věk, mladší školní věk, starší školní věk (puberta). Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Psychosomatické problémy dětí ve školním věku. Poruchy chování, poruchy učení. Blok IV. Adolescence, období dospělosti a stáří. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Krize středního věku. Involuční změny ve stáří. Strategie vyrovnávání se stárnutím.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává základní informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování žen, k pochopení jejich potřeb i problémů, které těhotenství, mateřství a nemoc přináší jim a jejich rodinám. Řeší problematiku psychologie žen všech věkových skupin. Počet nekontaktních hodin: 16 hodin
Student se po absolvování výuky se bude:orientovat v základních psychologických pojmech, bude znát základní psychologické procesy a vývojové zvláštnosti jednotlivých psychologických procesů, bude schopen aplikovat získané vědomosti a dovednosti do oblasti klinické praxe, bude schopen lépe se orientovat v problematice jednotlivých vývojových stádií
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Absolvování výuky, účast ve výuce 90% seminární práce na vybrané téma
Doporučená literatura
  • Beins, B. (2012). Developmental Psychology. New York: Facts on File.
  • Brisch, K. (2011). Bezpečná vztahová vazba. Trenčín: Vydavatelství F.
  • Kolařík M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Grada.
  • Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
  • Langmajer, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lazurenko, O. (2014). Psychology And Pedagogics. Createspace.
  • Lindsay, A. A. (2016). The New psychology. Its basic principles and Practical formulas. Wentworth Press.
  • Nadau, M. (2011). Relaxační hry s dětmi. Praha.
  • Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
  • Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
  • Thorová K. (2014). Vývojová psychologie. Portál.
  • Zacharová E., Hermanová M.,Šrámková J. (2007). Zdravotnická psychologie. Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní