Předmět: Sociologie

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Sociologie
Kód předmětu HUM/PAB24
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Ošetřovatelství a společenské vědy; potřeba spolupráce vědních oborů, specializace a integrace (divergence a konvergence); definice sociologie; sociologický přístup. Determinanty vývoje člověka z pohledu sociologie. Rodina a společnost; socializace; potřeby a zájmy, postoje, motivace, hodnoty z pohledu sociologa. Základní sociologické pojmy. Historické kořeny moderní sociologie. Sociologický výzkum, kde a proč ho používáme, výzkumné metody. Sociologický výzkum - výzkumné techniky (pozorování, dotazník, rozhovor, obsahová analýza, sociometrie). Potřeby motivace, zaměření a postoje z pohledu sociologa. Sociologie medicíny a sociologie v medicíně (zdravotnictví). Změna společenského významu medicíny v souvislosti s jejím rozvojem. Sociální aspekty zdraví, sociologie nemoci, sociální deviace. Sociologie zdravotnických zařízení, sociologie nemocnice. Vztah ošetřovatelky a pacienta z pohledu sociologa + case study.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje studenty se základními problémy sociologie, její historií, paradigmatickými východisky a základními metodologickými přístupy. Dále se zaměřuje na sociologii zdraví a nemoci, sociologii medicíny a medicínských institucí a oblast výzkumu sociálních aspektů zdraví a nemoci a zdravého životního stylu.
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni orientace v základech sociologické problematiky a výzkumu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. Naplnění 80% úkolů řešených ve výuce nebo seminární práce odpovídající tématům nesplněného úkolu.
Doporučená literatura
  • Bártlová, S., Matulay, S. (2009). Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta.
  • Bártlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada.
  • Illich, Ivan. (2012). Limity medicíny: Nemesis medicíny - zaprodané zdraví. Emitos.
  • Keller, J. (2012). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Křížová, E. (2006). Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha - SLON.
  • Le Bon, G. (2016). Psychologie davu. Praha: Portál.
  • Osborne, R., Van Loon, B. (2002). Sociologie. Praha: Portál.
  • Štefan, D, a kol. (2019). Základy sociologie a politologie. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o..
  • TOMÁNEK, P. (2019). Fragmenty rodiny: manželstvo a rodina v súdnej sieni. Brno: Tribun EU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr