Předmět: Edukace v práci porodní asistentky

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Edukace v práci porodní asistentky
Kód předmětu HUM/PAB22
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Pavla, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Podpora zdraví jako edukační pole - podmínky a projevy žádoucího vztahu ke zdraví. Kognitivní, efektivní a psyhomotorické cíle edukace. Porodní asistentka v rolích edukátora, lídra, advokáta, vůdce, výzkumníka. Formy a metody edukace vzhledem ke kultuře a subkultuře klientek. Metody a techniky edukace - audio, video, verbální, motorické vzhledem ke stylům učení klientek. Projektování a jeho algoritmus. Řízení ante a post factum - etapy. Ekomapa edukace. Projekty pro cílové uživatelské skupiny (determinované a nedeterminované). Edukace, autoedukace, reedukace. Primární, sekundární a terciální prevence. Projekty pro kooperaci s institucemi s primární edukační funkcí - rodina, škola. Projekty pro kooperaci zdravotnických institucí s klientelou. Zadání projektu. Projekty pro masmedia. Zaměření na ženu v těhotenství, při porodu, po porodu, na novorozence, rodiče a na ženu s gynekologickým onemocněním.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Seznámit studenty s významem a obsahem edukační role porodní asistentky. Představit podmínky, procesy edukace, formy a metody edukace klientely v gynekologii a porodnictví. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktických pokusech o projekt edukace naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace.
Na základě rekognoskace potřeb klientů navrhne různé možnosti edukace. Vytvoří scénář edukačního projektu pro zvolenou cílovou skupinu klientů, v němž předvede znalosti teorie a praxe edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Zpracovat komplexně edukační projekt a odevzdat v elektronické a tištěné formě. Obhájit projekt při veřejné prezentaci. tudent je povinen absolvovat 100% cvičení a 70% seminářů.
Doporučená literatura
  • Fifková, H. (2009). Sexuální výchova-vybraná témata. Praha: MŠMT.
  • Jarošová, D. (2007). Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Magurová D., Majerníková L. (2009). Edukácia a edukační proces v ošetřovatelstve. Osveta, Martin.
  • Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
  • Průcha, J., Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • Sitná D. (2013). Metody aktivního vyučování. Portál, Praha.
  • Svěráková M. (2012). Edukační činnost sestry. Galén, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr