Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Pojem komunikace. Sociální komunikace v osobní i profesní rovině. Verbální a neverbální komunikace, metakomunikace. Umění vést rozhovor. Empatie, devalvující a evalvující projevy v práci porodní asistentky. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem je teoretické a praktické zvládnutí specifických problémů komunikace v porodní asistenci a komunikačních technik se zvláštním zřetelem na etické principy komunikace s problémovými pacienty a handicapovanými, zvládnutí adekvátní komunikace s klienty/pacienty i se spolupracovníky při řešení konfliktních situací.
Studenti budou schopni efektivněji komunikovat v ošetřovatelské praxi s využitím nonverbálních technik a prostředků a budou znát faktory, které zásadně ovlivňují komunikování zdravotníka s pacientem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Absolvování seminářů a praktických cvičení (95%). Seminární práce. Hodnotící test.
|
Doporučená literatura
|
-
De Vito, J., A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
Hlinovská J.,Němcová J.a kol. (2012). Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. Maurea, Praha.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
Kristová, J. (2009). Komunikácia v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
-
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha, Portál.
-
Pokorná A. (2010). Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Nárosní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, Brno.
-
Van Peltová N. (2002). Umění komunikace. Praha: Advent-Orion.
-
Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
-
Vybíral Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
-
Zacharová E. (2016). Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada, Praha.
|