Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata (bloky) výuky: - Vznik sociologie; sociologický přístup. Tradiční x moderní společnost. - Determinanty vývoje člověka a společnosti z pohledu sociologie. - Sociální skupiny. - Sociologie medicíny a sociologie v medicíně (zdravotnictví). - Role lékaře, sestry, pacienta. - Medicinalizace a medikalizace života, stigmatizace. - Sociální aspekty zdraví, sociologie nemoci, sociální deviace. - Aktuální problémy sociologie veřejného zdraví ve světě. - Sociologický výzkum - výzkumné techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základními problémy sociologie, její historií, paradigmatická východiska a základní metodologické přístupy. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k veřejnému zdravotnictví. Studenti se seznámí se sociologickýmpřístupem ke zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné řešení úloh zadaných přednášejícím na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Bártlová, S., Matulay, S. (2009). Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta.
-
Bártlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada.
-
Illich, Ivan. (2012). Limity medicíny: Nemesis medicíny - zaprodané zdraví. Emitos.
-
Keller, J. (2012). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Křížová, E. (2006). Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha - SLON.
-
Le Bon, G. (2016). Psychologie davu. Praha: Portál.
-
Štefan, D, a kol. (2019). Základy sociologie a politologie. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o..
|