Vyučující
|
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata (bloky) výuky: - Teoretické základy pedagogiky. Pedagogika jako věda. Terminologie, cíle, struktura pedagogiky. Základy didaktiky. - Výchova ke zdraví u všech věkových skupin, v rodině a v komunitě. - Pojem komunikace. Sociální komunikace v osobní i profesní rovině. Verbální a neverbální komunikace, metakomunikace. Komunikace ve zdravotnictví. Umění vést rozhovor. Empatie, devalvující a evalvující projevy. - Zásady komunikace u všech věkových skupin, komunikace s menšinami, komunikace s vybranými skupinami nemocných.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 19 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení asistenta podpory a ochrany veřejného zdraví na osoby všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Blíže specifikuje komunikační proces, základy verbální a neverbální komunikace ve zdravotnictví, komunikaci u všech věkových skupin a s vybranými skupinami nemocných, praktické procvičování.
Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení asistenta podpory a ochrany veřejného zdraví na osoby všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Blíže specifikují komunikační proces, základy verbální a neverbální komunikace ve zdravotnictví, komunikaci u všech věkových skupin a s vybranými skupinami nemocných.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování a obhajoba seminární práce na zvolené téma. Aktivní účast ve výuce. Vykonání kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Basu, A., Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Kisvetrová, H., Ježorská, Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc: VUP.
-
Kraus. Základy sociální pedagogiky.
-
Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny.
-
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. (2016). Zanedbávání dětí. Praha.
-
Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
-
Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
-
Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Praha: Grada.
-
Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
-
Zacharová E. (2016). Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada, Praha.
|