Předmět: Základy pedagogiky a komunikace

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Základy pedagogiky a komunikace
Kód předmětu HUM/OZK02
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata (bloky) výuky: - Teoretické základy pedagogiky. Pedagogika jako věda. Terminologie, cíle, struktura pedagogiky. Základy didaktiky. - Výchova ke zdraví u všech věkových skupin, v rodině a v komunitě. - Pojem komunikace. Sociální komunikace v osobní i profesní rovině. Verbální a neverbální komunikace, metakomunikace. Komunikace ve zdravotnictví. Umění vést rozhovor. Empatie, devalvující a evalvující projevy. - Zásady komunikace u všech věkových skupin, komunikace s menšinami, komunikace s vybranými skupinami nemocných. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení asistenta podpory a ochrany veřejného zdraví na osoby všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Blíže specifikuje komunikační proces, základy verbální a neverbální komunikace ve zdravotnictví, komunikaci u všech věkových skupin a s vybranými skupinami nemocných, praktické procvičování.
Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení asistenta podpory a ochrany veřejného zdraví na osoby všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Blíže specifikují komunikační proces, základy verbální a neverbální komunikace ve zdravotnictví, komunikaci u všech věkových skupin a s vybranými skupinami nemocných, praktické procvičování.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, tvorba a obhajoba seminární práce.
Doporučená literatura
  • Basu, A., Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada.
  • Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Kisvetrová, H., Ježorská, Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc: VUP.
  • Kraus. Základy sociální pedagogiky.
  • Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny.
  • PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. (2016). Zanedbávání dětí. Praha.
  • Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
  • Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
  • Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Praha: Grada.
  • Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
  • Zacharová E. (2016). Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ochrana a podpora zdraví (2021) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní