Předmět: Etika specializované ošetřovatelské péč

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Etika specializované ošetřovatelské péč
Kód předmětu HUM/ORC13
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení hlavních témat předmětu: - Etika ve zdravotnictví. Etika managementu. - Současné principy lékařské a zdravotnické etiky. - Konflikt jako etický problém, konflikt jako etické dilema ve specializované zdravotnické praxi. - Závažná etická témata specializované zdravotnické ošetřovatelské péče: eutanazie, dárcovství orgánů, etická problematika reprodukce a transplantací. - Princip spravedlnosti, alokace vzácných zdrojů, dostupnost zdravotní péče a specializované zdravotnické péče. - Morální práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců. - Modely etického rozhodování subjektů v managementu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět vymezuje etiku z pohledu zdravotnického pracovníka poskytujícího specializovanou ošetřovatelskou péči u dospělých i dětí a při uvažování a jednání řídícího pracovníka. Ukazuje rozdíl mezi konfliktem jako etickým problémem a konfliktem jako etickým dilematem v konkrétních zdravotnických situacích. Seznamuje s morálními právy a povinnostmi zaměstnanců i zaměstnavatelů. Popisuje modely etického rozvažování a rozhodování. Zabývá se problémem nesvobody a tlaku při manažerských rozhodnutích. Podrobně rozpracovává princip spravedlnosti.
Schopnost pracovat s textem, diskuze, vyhledávání zdrojů.
Předpoklady
Přijetí ke studiu na vysokou školu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Aktivní účast na přednáškách a seminářích, samostatné vypracování dílčích zadání a závěrečné kolokvium ověřující poznatky z absolvovaného předmětu, 80% účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • Haškovcová, H. (2007). Informovaný souhlas: jak a proč.. Praha: Galén.
  • Haškovcová, H., Petrášek, J. (1996). Práva nemocných (komentované vydání). Havířov.
  • Heřmanová, J. a kol. (2012). Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
  • Kopecká, K., Korcová, M. (2008). Zdravotnícka etika. Martin: Osveta.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Kutnohorská, J. (2007). Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing.
  • Matějek, J. (2012). Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. Praha: Galén.
  • Munzarová, M. (2005). Eutanázie nebo paliativní péče. Praha.
  • Munzarová, M. (2005). Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P. (2014). Etické problémy medicíny na prahu 21. stol.. Praha: Grada Publishing.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
  • Skopalová, J. (2014). Vybrané kapitoly ze zdravotnické etiky.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Šimek, J. (2015). Lékařská etika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr